‘Het is allemaal de schuld van Netflix’

Televisie

Zowel RTL als NPO worstelt met de omslag naar digitaal kijken, bleek op de seizoenspresentaties. Onderin 10 programma’s om naar uit te kijken.

Nicolaas Veul presenteert 'Nicolaas op oorlogspad', over jongeren die bezeten zijn van de Tweede Wereldoorlog.

Toen de verder zo geoliede seizoenspresentatie van RTL, vorige week in Amsterdam, opeens minutenlang stilviel omdat de video haperde, grapte directeur Erland Galjaard: „Allemaal de schuld van Netflix.”

Doorgaans wordt bij zo’n show vooral ronkend optimisme verspreid, maar nu zei Galjaard onomwonden dat RTL het moeilijk heeft. De omslag die de tv-omroep moet maken naar een breed mediabedrijf, onder druk van marktverstoorders als videodienst Netflix, valt hem zwaar.

Net als veel media worstelen omroepen hiermee, ook komend seizoen. Hoe maak je de omslag naar online? Wat moet een traditioneel tv-bedrijf doen in een „disruptief medialandschap”? Tv blijft oppermachtig, maar is langzaam krimpende. Online kijken naar Netflix en YouTube is steeds belangrijker voor de kijker. Verder verschuift de advertentiemarkt. De tv-markt kromp volgens RTL afgelopen halfjaar zes procent. RTL’s bruto resultaat ging van 30 naar 20 miljoen euro, vergeleken met het eerste halfjaar van 2016.

Toch lijkt RTL goed bezig. De omroep heeft al een tijdje een eigen videodienst voor abonnees, Videoland, een MCN (bureau voor vloggers en andere YouTube-sterren) en een evenemententak. Het belangrijkste kanaal van RTL MCN is Stuk TV (1,5 miljoen abonnees), een soort BNN zoals het vroeger was. RTL streeft ook naar synergie: zo verschijnt de serie Soof eerst op Videoland, later op RTL 4, en tussendoor kun je ook nog naar de musical. Populaire vloggers duiken op in realityprogramma’s op tv, zoals Monica Geuze in Kroongetuige.

Klinkt goed, maar volgens de nieuwe topman Sven Sauvé komen de verdiensten vooral van tv. Nieuwe media kosten het bedrijf vooral geld. Nee, dat vindt moederbedrijf RTL Group niet erg, zegt Sauvé. Je moet investeren. Groeien gaat nu even vóór meer winst maken.

Publieke Omroep wat langzamer online

De publieke omroep NPO, altijd wat langzamer en moeilijker online, kondigde vorige week aan dat het online budget stijgt van 20 miljoen naar 60 miljoen per jaar. Dat gaat af van het tv-budget (400 miljoen per jaar). Over geld verdienen hoeft de publiek gefinancierde omroep zich geen zorgen te maken, maar de NPO moet wel met de kijkers mee bewegen. Dus zoekt hij de jeugd online op. TV-directeur Frans Klein: „We moeten kijken waar de kijker zit in zijn tijdlijn. Daar moeten we hem opzoeken en verleiden mee te gaan van het ene naar het andere platform.”

Naast de gebruikelijke apps en Facebookpagina’s bij tv-shows – zoals een bak-app bij Heel Holland Bakt en een game bij Jelle Brandt Cortius’ Robo Sapiens – komt de NPO ook met video exclusief voor internet. De NPO wil zijn bestaande programma’s niet op YouTube zetten, omdat je zo ‘je content aan de concurrent weggeeft’. Tim Hoffman houdt hier de eer hoog met #Boos, óók een BNN-oude-stijl. Daarbij komt nu Club Hub bij: een talkshow voor jongeren. In de ‘True Seks’-maand (november) komt NPO 3 met webseries Vieze Film (over porno), Climax Colleges (seksles van de EO) en De Slet van 6VWO (drama over sexting).

De publieke omroep heeft verder online dienst ‘Uitzending gemist’ omgedoopt to NPO Start. De slechte beeldkwaliteit en het beperkte aanbod is als vanouds. Wie bereid is betalend abonnee te worden, kan naar videodienst NPO Start Plus, met scherp beeld en een groter aanbod.

Tv-directeur Klein noemt ook de politiek als beperking. Officieel mag de NPO wel experimenteren online, maar de bulk van het geld moet de omroep aan reguliere tv uitgeven. De politiek vreest dat de gesubsidieerde omroep met een te dominante aanwezigheid de prille online markt zou verstoren. Wat Klein zou willen – een nieuwe serie in zijn geheel eerst op NPO Start Plus zetten – mag niet zomaar. „De politiek beweegt heel langzaam. We hebben 3,5 jaar op toestemming voor NPO Start gewacht.”


Correctie (5 september 2017): In een eerdere versie van dit artikel stond dat het YouTube-kanaal Stuk TV van RTL 1,5 abonnees heeft. Dat moet 1,5 miljoen zijn.

Tien programma’s om naar uit te kijken