Recensie

Doolhof van paranoia en argwaan in beide Korea’s

Satire

Wat doet een Noord-Koreaanse visser in Zuid-Koreaanse wateren? Is hij een overloper, of een spion? Regisseur Kim Ki-duk voert de kijker in ‘The Net’ binnen in een doolhof van paranoia en argwaan.

De Noord-Koreaanse visser Chul-woo (Ryoo Seung-bum) drijft af van de Noord-Koreaanse naar de Zuid-Koreaanse wateren.

De Noord-Koreaanse visser Chul-woo drijft op een ochtend af van de Noord-Koreaanse naar de Zuid-Koreaanse wateren, en veroorzaakt bijna een militair en achter de schermen een diplomatiek conflict. Terwijl Zuid-Koreaanse overheidsbeambten uit alle geledingen proberen te ontdekken of hij een overloper of een spion is, zaait regisseur Kim Ki-duk steeds meer verwarring over de vraag in welke totalitaire staat we nu eigenlijk zijn en voert ons binnen in een doolhof van paranoia en argwaan.

Het maakt The Net tot een mix tussen politieke satire en wrong man-spionagedrama. Met de Korea’s weer midden op het wereldpolitieke toneel geeft de film op z’n minst een inkijkje in twee gesloten culturen.

Regisseur Kim heeft de afgelopen vijftien jaar een aantal van de meest controversiële (The Isle) en geliefde (Bin-jip) films uit de wereldcinema gemaakt; en dat deed hij niet door het zijn publiek makkelijk te maken. Van film naar film veranderde hij van stijl en van thema; al is het onderliggende geweld nooit ver weg. Zijn bijna bipolaire auteurschap, van soms zoetsappig boeddhisme tot bruut (seksueel) extremisme, leverde hem een schare fans en haters op. En alleen al het feit dat hij de uiterste kanten van zijn kunstenaarschap blijft onderzoeken maakt elke nieuwe film weer een intrigerende ervaring.