Ophef in Frankrijk na ‘humoristisch’ bedoelde sneer van VW richting fietsers

Franse voetbalfans waren zeer content na de donderdag door ‘Les Bleus’ met 4-0 gewonnen interland tegen Nederland. Franse fietsers iets minder. Het zal de Nederlandse kijkers ontgaan zijn, maar in een reclame van Volkswagen werd langs de lijn de spot met ze gedreven – met de Nederlandse fietsers in het bijzonder.

‘We laten ons niet de weg versperren door een land van fietsers’, meldde Volkswagen, een van de hoofdsponsors van de Franse voetbalbond FFF, op een led-reclamebord. Daarmee zegt het bedrijf, volgens transportjournalist Olivier Razemon, in feite dat mensen die iedere dag met hun fiets naar het werk gaan („want we hebben het hier over Nederlanders”) worden gezien „als zwakke, angstige, inferieure en ongetwijfeld niet erg viriele mensen”, zo schrijft hij op zijn Facebookgroep over fietsen.

Razemon, auteur van het boek Le pouvoir de la pédale: comment le vélo transforme nos sociétés cabossées (2014), ziet in de reclame ook een manier van Volkswagen om het Diesel-schandaal te doen vergeten: „Kijk eens hoe hard we zijn, we laten ons niet imponeren door yuppen op fietsen.” Dat zijn volgens hem ‘Trump-methoden’.

Ook veel andere Franse fietsers beklaagden zich tijdens de wedstrijd op sociale media: „Terwijl we vechten om de weg te delen doet @Volkswagen dit…”, schreef een zekere Florian Chabbal. In veel Franse steden, Parijs voorop, woedt op dit moment een hevige strijd over het beperken van ruimte voor de auto om plaats te maken voor nieuwe fietspaden.

De reclame „was humoristisch bedoeld”, liet Volkswagen Frankrijk vlak voor het weekend in een officiële verklaring weten. Het bedrijf bood zijn verontschuldigingen aan en zei juist groot liefhebber te zijn van fietsen omdat het via dochterbedrijf Skoda al jarenlang de Tour de France sponsort.