Nog niet zo lang geleden zaten de mannen die hier nu staan, allemaal gekleed in net pak, bij elkaar in een busje. V&D was net failliet, zij zagen hun kans schoon: zélf een nieuwe warenhuisketen in Nederland beginnen. De Hollandse tour begon hier, in Amsterdam, vervolgens ging het „all the way naar Groningen en Leeuwarden”, vertelt Jerry Storch, de topman van Hudson’s Bay, langs alle steden met V&D-vestigingen. „Door het faillissement ontstond een vacuüm.”
Storch is een paar dagen in Nederland om de opening van de eerste winkel van Hudson’s Bay in Nederland bij te wonen. Het Canadese bedrijf (10 miljard euro omzet, 66.000 werknemers) opent deze maand in nog negen steden een winkel, waaronder Rotterdam, Den Haag en Maastricht. Volgend jaar en het jaar daarop volgen vijf andere plaatsen.
„Ik ben meerdere malen gevraagd V&D over te nemen, maar het paste niet bij ons”, zegt Storch, gezeten tussen de hoge hakken en sneakers op de schoenenafdeling. „Bovendien had V&D té veel winkels: wel iets van zestig. In de wereld van vandaag heb je niet zoveel winkels nodig, hoewel nog steeds het grootste deel van de verkopen er plaats vindt. Mensen houden van winkels. Maar hoeveel is dan wel het juiste aantal?”
Na de minibustour, waaraan ook Hudson’s Bays belangrijkste baas Richard Baker meedeed, werd besloten tot vijftien. Groningen haalde de selectie (vooralsnog) niet.
Kaartje: Opening eerste 15 vestigingen van Hudson’s Bay in Nederland:
(beweeg over een punt voor locatie & openingsdatum)
Kleiner dan de Bijenkorf
Het oude V&D-pand in de Amsterdamse Kalverstraat was „geen optie” en dus opent nu de eerste Nederlandse vestiging van Hudson’s Bay aan het Rokin dinsdag voor publiek.
Deze maandag staat een strak geregisseerde rondleiding voor de pers op het programma. De vestiging, bestaande uit panden aan het Rokin en in de Nes, heeft een oppervlakte van in totaal ongeveer 17.000 vierkante meter. Dat is kleiner dan de Bijenkorf iets verderop, aan de Dam, dat ongeveer 28.000 vierkante meter groot is.
Na maanden van verbouwing is de vestiging bijna helemaal af; er komt nog een in- en uitgang naar de Noord-Zuidlijn ín het warenhuis. De roltrappen staan er al – nu de metro nog.
Verder ziet het eruit als een volwaardig warenhuis: cosmetica en juwelen op de begane grond, veel ruimte voor dameskleding, ietsje minder voor de herenmode. In tegenstelling tot de Bijenkorf werkt Hudson’s Bay nauwelijks met shop-in-shops, aparte winkels in het warenhuis die gerund worden door een merk zelf.
Jongeren, zo tussen de 18 en 34, zijn de doelgroep van het warenhuis. Dat zie je terug in de inrichting, waar de nodige millennialclichés te vinden zijn: cactussen, pannenkoekplanten. Tussen de vrouwenkleding liggen stapels van het boek van vlogger Monica Geuze, bij de mannen de nieuwste biografie van Elvis.
Wat die jongeren naar Hudson’s Bay moet brengen, legt Edo Beukema uit, is dat er meer te doen is dan alleen modieuze kleding, schoenen, tassen en interieurspullen kopen. Beukema is vanuit Duitsland verantwoordelijk voor de inkoop en marketing van Hudson’s Bay in Europa en leidt rond door het pand. „Producten kun je overal krijgen, op prijs concurreren we vooral online. Wij willen ons onderscheiden op de service.” Hij wijst het door het gehele pand aan: daar komt een matras voor vermoeid winkelpubliek om een dutje te doen, daar staat een nailbar, daar is de kapper („met het mooiste uitzicht van Amsterdam!”), daar zit de kleermaker die ter plekke een pasgekochte spijkerbroek op maat maakt, dit zijn de ruime paskamers.
Het zijn die extra’s , „een stukje beleving”, in de woorden van Beukema, die Hudson’s Bay in Nederland „uniek” maakt. Van vergelijkingen met de Bijenkorf of V&D wil hij niets weten. „We zijn echt niet met V&D te vergelijken. Behalve dat we in de rest van Nederland grotendeels in dezelfde panden zitten.”
Voorbeeldfunctie
Voor Hudson’s Bay hebben de winkels in Nederland een voorbeeldfunctie, „prototypes”, noemt Storch ze. Wat hier werkt, kan straks ook in andere landen waar het Canadese bedrijf actief is worden overgenomen.
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/09/data19639270-f34c7b.jpg)
In Duitsland, bijvoorbeeld. Sinds 2015 bezitten de Canadezen er de warenhuisketen Kaufhof. Hudson’s Bay gaat de komende jaren een miljard euro in de Duitse markt steken, maakte topman Storch vorige zomer al bekend. „De markt is er langzaam”, zegt hij nu. „En we hebben er veel concurrenten.”
Beukema: „In Duitsland moeten we echt aan de slag. Daar gaan we de komende drie jaar vernieuwen.” Iets dat volgens hem lastig is omdat ze met bestaande warenhuizen moeten werken. „In Nederland konden we vanaf scratch beginnen.”
En ook in thuisland Canada kan het bedrijf wellicht wat van de Nederlanders leren. „Wij zijn de hippere variant van Hudson’s Bay in Canada.”