Canadese Hudson’s Bay wil het gat vullen dat V&D achterliet

Opening

Dinsdag opent warenhuis Hudson’s Bay zijn eerste van twintig vestigingen in Nederland. Het wil een chiquere variant van V&D zijn.

In Amsterdam worden de laatste voorbereidingen getroffen voor de opening van dinsdag. Foto Olivier Middendorp

Na het faillissement van V&D zagen de Canadezen hun kans schoon. Terwijl de curatoren nog een doorstart probeerden te realiseren voor de Nederlandse warenhuisketen, was Hudson’s Bay zijn komst naar Nederland al aan het voorbereiden. Ruim anderhalf jaar later is het zover. In één maand tijd opent Hudson’s Bay tien warenhuizen in Nederland. De Canadezen hopen het gat te vullen dat V&D heeft achtergelaten.

Amsterdam heeft dinsdag de primeur, twee dagen later zijn Rotterdam en Den Haag aan de beurt. Daarna volgen Leiden, Breda, Maastricht, Almere, Zwolle, Tilburg en Den Bosch. Volgend jaar gaat de expansie van Hudson’s Bay door: het doel is twintig vestigingen.

Opening eerste 15 vestigingen van Hudson’s Bay in Nederland:
(beweeg over een punt voor locatie & openingsdatum, zoom in voor het adres)

Hudson’s Bay Company (HBC) is opgericht in 1670 als handelsmaatschappij en is één van de oudste bedrijven ter wereld. Het concern telt ruim 480 warenhuizen en meer dan 66.000 werknemers. HBC was al actief in Europa: het concern is de eigenaar van de Duitse warenhuisketen Kaufhof en het Belgische Galeria Inno. De omzet van alle HBC-ketens samen bedraagt 9,8 miljard euro per jaar. Vorig jaar maakte het concern omgerekend zo’n 350 miljoen euro verlies.

De Nederlandse Hudson’s Bay-warenhuizen gaan mode, cosmetica, accessoires, schoenen en interieurartikelen verkopen. Het assortiment is luxer dan dat van V&D, zo beloofde Richard Baker in mei 2016, tijdens een persconferentie in het Amsterdamse luxehotel The Grand, maar zit wel iets onder het niveau van de Bijenkorf. V&D verkocht meer merken in het middensegment, zoals Esprit en Mexx, en eigen merken.

In juni onthulde Hudson’s Bay zijn merkenportfolio voor de modeafdeling. Dat omvat onder meer Tommy Hilfiger, Nike, Polo Ralph Lauren, Scotch & Soda, Topshop en G-Star. Een groot deel van deze merken is ook te koop bij de Bijenkorf. Hudson’s Bay belooft dat in zijn warenhuizen „service en beleving voor de gast” centraal zal staan. Hoe dit precies vorm gaat krijgen, moet nog blijken.

Horecaketen La Place, die voorheen in de V&D-warenhuizen zat, verhuist mee naar Hudson’s Bay. Het warenhuis in Amsterdam krijgt geen La Place, maar een restaurant van chef-kok Ron Blaauw, ‘Nacarat’ genaamd. Bij de aankondiging zei Blaauw, die al verschillende keren Michelinsterren kreeg, dat de gerechten zijn geïnspireerd op „de keuken van het Midden-Oosten”. Hij spreekt van „fine dining met een Tel Aviv-achtige stijl”.

De andere formule die Hudson’s Bay in Nederland introduceert, Saks Off 5th, richt zich op afgeprijsde luxemerken. De Saks Off 5th-winkels openen op 7 september in Rotterdam en later in het jaar, vermoedelijk in november, in Amsterdam.

De warenhuizen die Hudson’s Bay in Nederland opent, zullen naar schatting 2.500 banen opleveren. Op 1 juli is het concern gestart met de Hudson’s Bay Academy, waar de eerste paar honderd medewerkers zijn klaargestoomd voor hun werkzaamheden. Ook de verbouwing van de panden verschaft, tijdelijk, werk aan circa 2.500 mensen.

Volgens HBC vergen de Nederlandse warenhuizen 300 miljoen euro aan investeringen. Het grootste deel hiervan komt van de verhuurders van de panden, die zelf fors bijdragen aan de renovatiekosten. Hudson’s Bay betaalt pas huur vanaf het moment dat de winkels opengaan.

Aandeelhouder Land & Buildings maakt al maanden lawaai over de in zijn ogen te lage beurskoers van Hudson’s Bay. Lees ook: Het is bepaald niet rustig rond Hudson’s Bay