Europese spoorvervoerders slaan alarm over Duitse stremming

Bij de Duitse plaats Rastatt is het spoorgoederenvervoer gestremd door een verzakking. De schade kan volgens de branche in de miljarden euro’s lopen.

Beeld van de tunnel bij Rastatt waar een stuk spoor verzakt is. De verzakking zou veroorzaakt zijn door een nieuwe boortechniek die gebruikt werd bij de werkzaamheden aan de tunnel. Foto ANP

Negentien belangenorganisaties van de spoorgoederenbranche uit heel Europa sturen maandagmiddag een brandbrief naar Brussel om een grondverzakking bij het Duitse plaatsje Rastatt. Door de verzakking is het goederenvervoer op een van de belangrijkste transportroutes naar Zuid-Europa ernstig gestremd.

De schade kan volgens de branche in de miljarden euro’s lopen. De briefstuurders eisen onder meer de inrichting van een internationaal team voor crisismanagement dat zich gaat bezighouden met de stremming. De ministers van Transport uit de verschillende getroffen Europese landen moeten het team optuigen, vinden de spoorvervoerders.

Door tunnelbouwwerkzaamheden zakte half augustus de bodem weg onder het spoor in de Rijnvallei. De verzakking zou veroorzaakt zijn door een nieuwe boortechniek die gebruikt werd bij werkzaamheden aan een tunnel. In ieder geval tot 7 oktober kunnen goederentreinen geen gebruik maken van het getroffen traject. Inmiddels zijn drie omleidingsroutes door Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk aangewezen door de Duitse spoorbeheerder.

Ook havenbedrijf Rotterdam maakt zich zorgen

Volgens de spoorgoederenbranche komt het vervoer op deze routes al ruim drie weken niet op gang, onder meer omdat er een gebrek aan machinisten is. Slechts 25 procent van al het goederenvervoer dat normaal plaatsvindt over het verzakte spoornetwerk bij Rastatt, verloopt nu via de omleidingsroutes.

Eerder al sprak Havenbedrijf Rotterdam zijn zorgen uit over de getroffen zogeheten Rhine Alpine-route, volgens het bedrijf een “cruciale spoorlijn” voor de verbinding van Rotterdam met Milaan.

Instorting

In de brandbrief schrijven de belangenorganisaties dat het Europese systeem voor spoorgoederenvervoer dreigt in te storten door de verzakking. “Alle intermodale terminals op de corridor die Noord-Europa verbindt met Italië staan vol met containers en er worden geen nieuwe ladingen meer aangenomen”, melden de organisaties.

De brief is geadresseerd aan onder anderen eurocommissaris Transport Violeta Bulc, de Duitse minister van Transport Alexander Dobrindt en zijn Europese ambtgenoten - onder wie demissionair transportminister Melanie Schultz van Haegen. Werkgeversvereniging het Koninklijk Nederlands Vervoer is een van de ondertekenaars.

De vertegenwoordigers van de Europese spoorgoederensector willen naast de bovengenoemde inrichting van een internationaal team voor crisismanagement ook dat meer machinisten ingezet worden op de aangewezen omleidingsroutes. Daarnaast eisen ze een onderzoek naar de mogelijkheden om bedrijven te compenseren die zwaar worden getroffen door de verminderde doorgang op het spoor. Tot slot zouden ze ook graag de oprichting van een commissie zien die onderzoekt hoe het voorval bij Rastatt heeft kunnen gebeuren en hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden.

Een globale weergave van de Rhine-Alpine-route van Rotterdam naar Milaan: