We zijn opeens allemaal gek op gember

Stop gember in een flesje water en je kunt er ineens 1,50 euro voor vragen. Het lift mee op alle trends, van bakken tot superfood.

Gezien op een menukaart in Bergen, Noord-Holland: ‘wat nu ook helemaal hip is in de grote stad is gemberthee (3,50)’. 3,50 euro voor een paar slierten in een glas water, daar slaat ook buiten de grote stad kennelijk niemand meer van achterover. Terwijl een kilo biologische gember in de supermarkt nog geen 7 euro kost.

Als je gember googelt, lees je vooral hoe gezond het is. De pittige specerij zou het immuunsysteem versterken, de doorbloeding verbeteren, spierpijn verzachten, de spijsvertering stimuleren, helpen tegen stress en slechte adem en zelfs Alzheimer kunnen voorkomen. Dat je met gember iets aan misselijkheid kunt doen, is bewezen, de overige claims zijn niet onomstreden en gezondheidsclaims op gemberproducten zijn niet toegestaan.

Desalniettemin is gember populair. Het lift mee op alle trends, van bakken tot superfood. Het zit versgehakt in Aziatische gerechten, als ingrediënt in koekjes en thee, in groentesapjes en smaakwatertjes – zelfs in cosmetica en schoonmaakmiddelen zit (de geur van) gember. Wereldwijd neemt de consumptie toe, in Europa zijn het vooral de Denen en de Nederlanders die veel gember consumeren, volgens een studie van Buitenlandse Zaken. Al getuigt het van eurocentrisme om te denken dat de gembergroei helemaal op het conto van westerse foodies kan worden geschreven. Er wordt bijvoorbeeld ook heel veel gember gegeten door de groeiende bevolking van India.

„Gember is leuk”, vindt Dennis Koemans van Davis, een bedrijf dat groente en fruit im- en exporteert en erin handelt. „Omdat het een markt in ontwikkeling is.” Ook in het Verenigd Koninkrijk doet hij goede zaken. „Daar is de markt ook stijgende.”

Het zijn spannende gemberweken, omdat er veel gespeculeerd wordt over het aanbod de komende maand uit China – een van de grootste producenten – en dus over de prijzen. „De één zegt: de oogsten zijn mislukt, de ander zegt dat speculanten gember opkopen en achterhouden om de prijzen op te drijven.” De consument zal er weinig van merken, de winkelprijzen van gemberwortel zijn vrij constant.

Gember levert vooral geld op als het ergens in zit. Stop gember in een flesje water en je kunt er ineens 1,50 euro voor vragen. Dat zien ze ook bij Now Organic, een Aalsmeers bedrijf dat in China biologische gember verbouwt en in heel West-Europa verkoopt. Onbewerkt, maar ook als sap. Want juist daar zit de groei. „In Duitsland en Denemarken is gember nog populairder dan hier. In groente- en fruitdrankjes, maar ook als shotje voor jongeren”, zegt mede-eigenaar Hans Versteegh. Er komen, zo weet hij van zijn klanten, nog veel meer drankjes met gember op de markt. De nieuwste trend, voorspelt Versteegh, zullen drankjes zijn die geen 1 of 2 procent gember bevatten, maar soms wel 20 of 30 procent – best veel voor een smaak die behalve fris-zoet toch vooral pittig is. „De grap is: mensen beginnen het lekker te vinden.”