Tinder, maar dan voor een carrièredate

Digitaal netwerken

Zakelijke contacten leggen kan zo makkelijk als swipen op Tinder. Maar wat als daten en netwerken wel erg door elkaar gaan lopen?

Illustratie XF&M

LinkedIn experimenteert op dit moment met een nieuwe functie: de zakelijke netwerksite wil zijn 500 miljoen gebruikers de mogelijkheid bieden een mentor te vinden die hen kan voorzien van loopbaanadvies. „Mensen werken steeds minder lang voor hetzelfde bedrijf”, zei hoofd productontwikkeling Hari Srinivasan in juli tegenover zakenblad Fast Company. „Daarom is het ook steeds moeilijker mensen te vinden met wie je over je werk kunt praten.” Onderzoek van de Harvard Business School ondersteunt dat idee: door het regelmatig wisselen van banen hebben werknemers minder tijd om waardevolle relaties met ervaren collega’s op te bouwen. Terwijl dat klankbord juist zo belangrijk is om obstakels te overwinnen en vooruit te komen.

Net als bij een datingapp stelt de nieuwe functionaliteit matches voor. Gebruikers voeren eerst hun gegevens in – wil je bijvoorbeeld praten over het ondernemerschap of over het groeien als professional? Vervolgens doorzoekt het algoritme de profielen van gebruikers die zichzelf beschikbaar hebben gesteld als mentor. In de mobiele app van de netwerksite zul je naar rechts kunnen swipen om aan te geven of je iemand wilt ontmoeten.

Alleen als je succesvol bent en er goed uitziet mag je daten via de app The Inner Circle. Lees ook: Een dating-app, alleen voor knappe mensen

Borrels met slechte wijn

De in 2014 opgerichte start-up Shapr werkt al volgens een vergelijkbaar stramien. In de gelijknamige mobiele app log je in met je LinkedIn-profiel. Vervolgens vul je een korte beschrijving van jezelf in en wat voor contacten je wilt vinden. Dat kan om een mentorrelatie gaan, maar ook om het uitwisselen van ideeën of het opzetten van een start-up. Kortom: netwerken in het algemeen. „We zijn een aanvulling op LinkedIn”, vertelt hoofd marketing Mandy Menaker aan de telefoon vanuit het kantoor in Parijs. „LinkedIn is een gigantische rolodex. Wij willen die digitale contacten de fysieke wereld in brengen.”

Vooral millennials willen betekenisvolle connecties leggen, met de minst mogelijke moeite

De app stelt op basis van de locatie van de gebruiker en zijn of haar gegevens voor elke dag tien tot twintig mensen te ontmoeten. Wereldwijd gebruiken een half miljoen mensen de app. Swipen twee mensen naar rechts, dan kunnen ze chatten. Dit jaar alleen al maakte de app naar eigen zeggen drie miljoen zakelijke matches die uitliepen op een ontmoeting.

„Netwerken heeft een slechte naam”, zegt Menaker. „Je staat op borrels waar slechte wijn wordt geschonken en weet nooit echt met wie je moet praten.” Als je na afloop het stapeltje visitekaartjes bekijkt, weet je (nog) niet of je er uiteindelijk iets aan hebt. Bij Shapr moet meteen duidelijk zijn of het contact wat gaat opleveren, je weet immers waarvoor je elkaar nodig hebt. „Vooral millennials willen betekenisvolle connecties leggen, met de minst mogelijke moeite”, zegt Menaker lachend. „Ze willen niet over koetjes en kalfjes praten.”

Ongemakkelijk of eng

Online swipen voor zakelijke contacten kan een goede manier zijn de drempel voor netwerken te verlagen. Niet iedereen is hiervoor in de wieg gelegd – sommige mensen vinden het benaderen van onbekenden ongemakkelijk of eng. Maar al lijken deze apps op daten, dat zijn natuurlijk wel twee verschillende dingen.

De app Bumble heeft daar maling aan. De multifunctionele datingapp werd in 2014 gelanceerd door Tinder-medeoprichter Whitney Wolfe. Gebruikers kunnen binnen dezelfde omgeving swipend op zoek naar liefde of vriendschap; als een man en een vrouw matchen, kan alleen zij het contact initiëren. De app breidt dit najaar uit met BumbleBizz. Een logische stap, vindt Wolfe. „Professionele relaties helpen opbouwen is een natuurlijke stap voor ons”, zegt ze. „Bumbles missie is om vrouwen in hun kracht te zetten. We vinden het daarom belangrijk dat vrouwen de controle krijgen over hun eigen carrière, net zoals ze dat hebben over hun liefdesrelaties.”

Amoureuze doeleinden

Toch kan die overstap van daten naar netwerken wel een valkuil voor Bumble zijn, legt Sameer Singh van de Amerikaanse mobiele dataonderzoeksfirma App Annie uit. „Ze gaan er bij wijze van spreken van uit dat mensen die thee willen drinken, ook tevreden zullen zijn met koffie.” Singh vreest dat de scheidslijn tussen netwerken en daten op deze manier veel te vaag is en dat BumbleBizz misbruikt zal worden voor amoureuze doeleinden. „Voor het slagen van professionele netwerkapps is het belangrijk dat voor elke gebruiker duidelijk is dat alle activiteiten op de app ook daadwerkelijk zakelijk zijn. In Bumble komen mensen vooralsnog alleen samen voor hun plezier.” En dat botst.

Al hoeft intimiteit, op een níét amoureuze wijze, ook weer niet volledig geschuwd te worden bij het netwerken. Dat laat Appical bijvoorbeeld zien, een Nederlandse bedrijf dat werkgevers zakelijke apps biedt die door nieuwe medewerkers gebruikt kunnen worden bij het wennen aan de nieuwe werkomgeving. Met deze ‘inwerkapps’ kan de nieuwe werknemer het bedrijf al voordat hij of zij er begint in een digitale omgeving leren kennen. Via de app kunnen zij bovendien alvast netwerken met toekomstige collega’s, die belangrijke wijsheden kunnen delen: waar haal je in het gebouw bijvoorbeeld de beste koffie?

Onlangs fuseerde Appical met de piepjonge start-up Camarilla, dat gebruikers beeldmateriaal laat delen met maximaal vijftien vrienden. Die zouden uiteindelijk je nieuwe collega’s kunnen zijn. Want hoe sneller je collega’s leert kennen, des te meer je betrokken wordt bij de organisatie, vertelt Camarilla-oprichter Constance Scholten. Een digitale omgeving die verder gaat dan chatberichtjes tussen collega’s of leidinggevenden kan daarbij helpen.

„Een nieuw bedrijf verkennen is ook net zoiets als daten”, zegt Scholten met een lach. „Vergeet niet dat een nieuwe baan net zo spannend is voor de werknemer, als voor de werkgever.” Het lot van elke relatie wordt volgens haar bepaald door de vertrouwensband. En hoe gemakkelijker je die op kunt bouwen, hoe beter.