Commentaar

De techsupermarkt kijkt mee op je bord en in je portemonnee

Supermarktketen Jumbo opent dit najaar een ‘tech campus’ om de online verkoop te stuwen. Met nieuw ICT-talent wil Jumbo de concurrentie aangaan met Albert Heijn, dat al verder is met digitale dienstverlening.

Meestal kondigen supermarkten prijzenoorlogen af. Nu voeren ze een technologiestrijd: wie heeft de beste apps en diensten in huis om consumenten overal en altijd boodschappen te laten bestellen en ze zo snel mogelijk thuis te bezorgen, of ze klaar te zetten bij een pick-up point. De winst: nog meer flexibiliteit voor de klant, meer efficiency bij de supermarkten.

Achter de schermen is de retailbranche al in hoge mate geautomatiseerd, worden logistiek en prijsbeleid aangestuurd door slimme software. Nu is de klant aan de beurt. Groenteabonnementen, maaltijdboxen, kassaloze winkels, bezorgdiensten en online bestellingen vormen nog minder dan 5 procent van de omzet. Het is de verwachting dat dat percentage de komende jaren verdubbelt.

Aanjager van deze ontwikkeling is de onlinegigant Amazon, die in de VS supermarktketen Whole Foods overnam om het winkelmodel te vernieuwen. Amazon hoopt via de dagelijkse boodschappen huishoudens te verleiden om meer producten en diensten af te nemen. Vergelijk het maar met een telecomprovider, die behalve (mobiele) data ook tv en telefonie bundelt in één makkelijk, maar lastig uit te ontsnappen pakket. Amazon is in Nederland nog niet erg aanwezig; dat geeft Jumbo en AH tijd om zelf te innoveren en klanten te behouden.

Supermarkten die niet vernieuwen, zullen verdwijnen. Tenminste, als de consument dat wil. Er zit namelijk een prijskaartje aan al dat extra winkelgemak.

De meeste Nederlanders doen hun boodschappen nu bij twee of drie verschillende supermarkten. Die keuzevrijheid past niet bij het lidmaatschap van één ‘omnichannel boodschappenprovider’.

Als de grenzen tussen winkel en keuken vervagen, wordt de relatie tussen klant en leverancier een stuk intiemer. De techsupermarkt kijkt mee op je bord en in je koelkast, weet hoeveel wijn en chips er wekelijks doorheen gaan, of je wel twee stuks fruit per dag eet en wat het boodschappenbudget is. Dat zijn data die makkelijk misbruikt kunnen worden.

In een fysieke winkel betalen alle klanten dezelfde prijs. In de gepersonaliseerde winkel kunnen ondernemers aanbiedingen op maat doen, afhankelijk van je eetgedrag en bestedingspatroon. Weten dat je niet te veel betaalt en niet te veel data deelt, vergt een rotsvast vertrouwen in de leverancier.