Omzet FrieslandCampina stijgt, melkprijs herstelt zich

De opbrengsten van het bedrijf zijn gestegen, ondanks sterke prijsconcurrentie in China.

De melkprijs herstelt zich en de resultaten van FrieslandCampina verbeteren Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

De netto-omzet van FrieslandCampina is in het eerste halfjaar van 2017 flink gestegen in vergelijking met het eerste half jaar van 2016, dat blijkt uit de halfjaarcijfers van het bedrijf. Ook de winst nam toe, ondanks dat het bedrijf in China even in zwaar weer zit.

De omzetstijging van 10,7 procent naar 6,1 miljard is deels het resultaat van de stijging van de melkprijzen voor melkveehouders. In 2015 zakte de prijs in omdat het Europese melkquotum werd afgeschaft. Hierdoor steeg het aanbod sterk en daalde de prijs. Vorig jaar stabiliseerde het aanbod en verhoogde FrieslandCampina de prijs nadat de vraag naar producten als kaas en boter steeg. Daardoor kon in het eerste halfjaar van 2017 de melkprijs voor de boeren stijgen. De overname van het Pakistaanse bedrijf Engro Foods gaf ook een zetje aan de stijging van de omzet van het bedrijf.

Lees ook: Een interview met topman Roelof Joosten: “We repareren het dak nu de zon schijnt.”

In China gaat het wat minder goed met het bedrijf. Door strenge regels mogen veel melkbedrijven hun kindervoeding in 2018 niet meer verkopen. Zij zetten nu hun voorraden op de markt voor een lagere prijs, waardoor FrieslandCampina sterke prijsconcurrentie heeft. Ook bleek de Chinese partner van FrieslandCampina Huishan een schuld van omgerekend 3,5 miljard euro te hebben, wat drukt op de resultaten van het Nederlandse bedrijf. Ondanks deze ontwikkelingen naam de winst van het bedrijf toe, met 1,3 procent tot 161 miljoen euro.

In augustus verkocht FrieslandCampina frisdrankdochter Riedel aan de Nederlandse investeringsmaatschappij Standard Investment. Het bedrijf, bekend van de merken Appelsientje, CoolBest en DubbelFrisss, werd verkocht omdat FrieslandCampina zich meer wil richten op zijn zuivelportfolio.