IFA 2017: Britten drukken de Berlijnse gadgetpret

IFA

Op IFA, de grootste beurs voor consumentenelektronica in Berlijn, is de Brexit al voelbaar in de Britse verkoopcijfers. Wat zijn de trends?

Foto Tobias Schwarz/AFP

„Het is een drama”, laat een medewerker van Philips’ voormalige tv-tak TP Vision zich na de perspresentatie ontvallen tegen een collega. Hij heeft het over de verkopen in het Verenigd Koninkrijk. Het consumentenvertrouwen in die belangrijke markt nam door de Brexit af en dus schuiven 65 miljoen Britten grote aankopen voor zich uit. Die nieuwe televisie moet nog maar even wachten.

Meestal blaakt de Internationale Funkausstellung (IFA) in Berlijn van optimisme – een nieuw seizoen, verse gadgets – maar Brexit drukt de resultaten. Volgens de cijfers van onderzoeksbureau GfK daalde de verkoop van koelkasten en wasmachines in het Verenigd Koninkrijk met drie procent – dat trekt de positieve resultaten elders in Europa naar beneden. De verkopen van consumentenelektronica in West-Europa groeien niet (146 miljard euro); in de VS (207 miljard), Azië (275 miljard) en Oost-Europa (41 miljard) wel.

Officieel begint de grootste elektronicabeurs van Europa vandaag. Dit zijn de belangrijkste trends.

  1. Praat met je apparaat: de slimme speaker bedient het huis

    De sprekende digitale assistent van Amazon werkte al samen met veel andere elektronica in huis. ‘Alexa’, zo heet ze, kun je gebruiken om verlichting, thermostaat maar ook wasmachines en koelkasten te bedienen. Panasonic en Sony introduceren slimme speakers met Google Assistent. Panasonics GA10 lijkt op een groot pak melk maar klinkt veel beter dan Googles eigen slimme luidspreker.

    Over de toegevoegde waarde van spraakbesturing verschillen de meningen, maar de spraakverwarring is nu al behoorlijk groot met alle verschillende digitale assistenten. LG’s apparaten werken met Amazon, Google en LG’s eigen gesproken bediening. Apple (niet op de beurs) komt binnenkort met een speaker die naar Siri luistert en Samsung zal niet lang op zich laten wachten. Amazon Alexa en Microsofts digitale assistent, Cortana, werken met elkaar samen: ze begrijpen elkaar. Er zijn nog geen Nederlandstalige versies op de markt.

  2. Draadloze speakers: streaming muziek is mainstream

    JBL, een audiomerk van het door Samsung overgenomen Harman, komt met een Boombox die 20 uur lang op topvolume kan blazen. Leuk voor een feestje.

    Zulke bluetoothluidsprekers zijn verkooptoppers. Er worden er in 2017 wereldwijd 55 miljoen van verkocht, schat GfK, een toename van 25 procent. De telefoon is de primaire muziekbron en muziekabonnementen via streaming slaan aan bij de massa. Vandaar dat Spotify serieuze plannen heeft voor een beursgang.

  3. Draadloze koptelefoons: de kabel verdwijnt

    Lang werd het straatbeeld gedomineerd door mensen met draadjes in (een van) hun oren. Maar zo’n ketting van kabels wordt overbodig met de nieuwe generatie draadloze oortjes. Apple nam het voortouw door de hoofdtelefoonkabel te schrappen uit de iPhone, en de rest van de industrie springt daarop in. Sony introduceerde op IFA de WX-1000, een in-ear set van 220 euro die ook achtergrondruis verwijdert. Het bijhorende doosje dient, net als bij Apples Airpods, als extra accu.

  4. Wearables: fitness wint het van de smartwatch

    Er worden dit jaar naar schatting 161 miljoen wearables verkocht. De grote revolutie van het slimme horloge als verlengstuk van je telefoon laat nog even op zich wachten: die dingen zijn te duur en voor veel mensen te complex. Maar draagbare gadgets zijn wel populair onder sporters. Fitbit en Samsung kwamen met nieuwe sporthorloges. TomTom introduceerde geen nieuw horloge maar nieuwe software die je ‘fitnessleeftijd’ berekent – ter motivatie.

  5. Virtual reality: de interesse is vooral nog virtueel

    Na de introductie van drie nieuwe virtualrealitybrillen in 2016 slaat deze technologie nog niet aan bij het grote publiek. Er is te weinig software en de hardware is te duur. Onder meer Asus, Lenovo en Dell komen nu met mixed reality-brillen op basis van Microsoft-technologie. Die brillen zijn goedkoper (minder dan 400 euro) maar je hebt er nog altijd een snelle pc voor nodig. Apple komt binnenkort met een toepassing die virtuele objecten zichtbaar maakt met de iPhone, de AR-kit.

  6. Smartphones: LG steelt dit jaar de show

    Met voorsprong de belangrijkste gadget: de smartphone – er worden er dit jaar 1,5 miljard verkocht. Omdat Samsung dit jaar de Note 8 op een eigen evenement introduceerde, gaat op IFA de aandacht uit naar de LG V30, een high end-telefoon met een 6-inchscherm en veelbelovende specificaties. De prijs is nog niet bekend.

  7. Televisie: OLED wordt nu een beetje betaalbaar

    De prijzen van schermen met organische leds (het diepste zwart, de dunste behuizing) dalen. Een 4K-scherm van 55 inch kost zo’n 1.600 euro, die van 65 inch 2.400. De nieuwe exemplaren die op IFA geïntroduceerd worden zijn wel wat duurder (20.000 euro voor een Sony 77 inch OLED), maar het sparen kan beginnen.