Filmoverzicht: Grillige geopolitiek en rappers met zelfspot

De recensenten van NRC bespreken de nieuwe films die deze week uitkomen. Met onder andere: ‘American Made’, ‘Tulip Fever’, ‘Una mujer fantástica’ en ‘Patti Cake$’.

  • ●●●●

    American Made: Actie

    Het waargebeurde American Made is vaak erg grappig, tot de cynische boodschap doel treft: hoofdrolspeler Barry Seal (Tom Cruise) is vooral een speelbal van Amerika’s grillige geopolitieke belangen in Latijns-Amerika.
    Als de verveelde luchtvaartpiloot Barry Seal (Tom Cruise) een aanbod krijgt om voor de CIA vluchten te gaan uitvoeren in Latijns-Amerikaanse landen, grijpt hij die kans met beide handen aan. Eerst voert hij verkenningsvluchten uit, waarbij hij de kampen van communistische strijders fotografeert die de VS in kaart willen brengen. Om wat bij te verdienen, is hij niet te beroerd wat drugsvluchten te doen naar Amerika voor het notoire Medellín-kartel uit Colombia, dat werd geleid door Pablo Escobar – zie ook de Netflix-serie Narcos. Voor hij er erg in heeft, raakt Seal betrokken bij allerlei revoluties en contrarevoluties in Colombia en Nicaragua. Lees de recensie: Tom Cruise in dienst van CIA én Pablo Escobar

    Regie: Doug Liman. Met: Tom Cruise, Domhnall Gleeson, E. Roger Mitchell, Sarah Wright. In: 81 bioscopen.

  • ●●●●

    Patti Cake$: Drama

    De jonge Patricia wil rapster worden, en daarmee aan een deprimerende toekomst ontsnappen. Patti Cake$ is energiek, vol zelfspot en met een heerlijke soundtrack van rap en hiphop.

    Ze noemt zichzelf graag ‘Killa P’. Haar omgeving houdt het liever op Dumbo Dumbrowski. Patti Cake$ opent met de 23-jarige Patricia (Danielle Macdonald) die wakker wordt in New Jersey waar ze woont met haar alcoholistische moeder Barb (Bridget Everett) en ziekelijke grootmoeder (Cathy Moriarty) in een huis ramvol rotzooi en pakjesvoedsel.

    In plaats van te focussen op al deze troosteloosheid, volgt een dramedy vol zelfspot en knipogen naar de rapwereld, op een heerlijke soundtrack vol energieke zelfhulp-rap en -hiphop. Lees de recensie: Wit, dik, vrouw en rapper

    Regie: Geremy Jasper. Met: Danielle Macdonald, Bridget Everett, Cathy Moriarty, Siddharth Dhananjay. In: 30 bioscopen.

  • ●●●●●

    Tulip Fever: Historisch drama

    De verfilming van Deborah Moggachs populaire roman Tulip Fever liet bijna 20 jaar op zich wachten. Dat is niet echt een goed teken. De historische context redt de film.

    Was de Amsterdamse binnenstad in de Gouden Eeuw even druk als nu? Het lijkt er wel op in Tulip Fever, de verfilming van de populaire, gelijknamige roman van Deborah Moggach uit 1999. Honderden figuranten wringen zich door smalle straatjes, rusteloos op weg naar markt, herberg of havengebied. Daar leggen schepen van de VOC aan, met geurige specerijen uit het oosten. Lees de recensie: Keukenmeidenromantiek tijdens tulpengekte

    Regie: Justin Chadwick. Met: Alicia Vikander, Christoph Waltz, Dane DeHaan, Holliday Grainger, Judi Dench. In: 32 bioscopen.

  • ●●●●●

    Love is Thicker than Water: Romantisch drama

    Regisseur Ate de Jong trekt voor de op zijn jeugherinneringen gebaseerde film Love is Thicker than Water een vergelijking met Shakespeare. Maar is dat terecht?

    Hoeveel tegengestelde personen zijn er gedurende de filmgeschiedenis al op elkaar verliefd geworden? In de op een herinnering van de Nederlandse filmmaker Ate de Jong (Het bombardement) gebaseerde Love is Thicker than Water keert hij samen met de jonge Engelse filmmaker Emily Harris terug naar een liefde uit zijn jeugd. Twee ‘koningskinderen’, gescheiden door klasse en traditie: Arthur de arbeiderszoon uit Wales en Vida de joodse prinses uit Londen. Zelf trekt hij de vergelijking met Romeo en Julia, maar dan is het een Romeo en Julia zonder geweld, wraak en tragische misverstanden.

    Lees de recensie: Romeo, Julia en pindakaas

    Regie: Ate de Jong en Emily Harris. Met: Johnny Flynn, Lydia Wilson. In: 8 bioscopen.

  • ●●●●

    Una mujer fantástica: Drama

    De regisseur maakte een film over een Chileense transvrouw die haar geliefde verliest. „Waarom maken wij het zo godvergeten ingewikkeld?”

    ‘In het Spaans gebruiken we hetzelfde woord voor genre en gender: ‘genre’. Je zou kunnen zeggen dat Una mujer fantástica zowel een film is die genre als gender overschrijdt, en hopelijk overstijgt.”

    Aan het woord is Sebastián Lelio (1974), naast Pablo Larraín – wiens Jackie eerder dit jaar in de Nederlandse bioscopen draaide – de belangrijkste Chileense regisseur van deze generatie. Ze reizen met hun films internationale festivals af en brengen de stand van hun land in kaart. Waar Larraín stelselmatig de naweeën van de militaire dictatuur, van zwijgcultuur, terreur en beeldvorming in de media onderzoekt – (zelfs in zijn portret van Jackie Kennedy) – is Lelio sinds zijn film Gloria (2013) geïnteresseerd in contemporaine vragen rond seksualiteit, gender en de eeuwige zoektocht naar liefde als je niet in het format van een Hollywoodromance past.

    Lees de recensie: Transvrouw in rouw in Chili

    Regie: Sebastián Lelio. Met: Daniela Vega, Francisco Reyes. In: 24 bioscopen.