Deze games moet je komend jaar in de gaten houden

Nieuwe games Tijdens gamebeurs Gamescom worden de grootste games van komend jaar gepresenteerd. Dit zijn de interessantste titels.

Assassin’s Creed in het oude Egypte: een meesterzet

De Franse game-uitgever Ubisoft pakt dit jaar flink uit met de triomfantelijke terugkeer van Assassin’s Creed. De reeks, vooral bekend om de mooie historische locaties, kroop steeds meer richting moderne tijden, en werd ook wat sleets. Ubisoft lastte daarom in 2015 een ‘productiepauze’ in. Lang heeft die niet geduurd: twee jaar na Syndicate komt nu Origins.

De beslissing om met de nieuwe game terug te gaan naar de hoogtijdagen van het oude Egypte blijkt een meesterzet. Origins geeft eindelijk weer het gevoel van Assassin’s Creed als historische ontdekkingsreis. In de Egyptische stad Memphis vind je geen brede promenades, maar een eindeloos netwerk van waterwegen. Sluipend, klauterend en te boot baan je je een weg door een stad die weinig wegheeft van een moderne metropool, maar toch enorm en druk oogt.

In Assassin’s Creed dood je je vijanden het beste vanuit de schaduwen. Toch zal je soms een robbertje moeten vechten. Dat voelt in dit nieuwe deel lomp aan: met je zwaard hak je om je heen, in de hoop dat je de vijand maar raakt. De boog is een lichtpuntje. Richten, boog spannen en loslaten werkt vloeiend en bevredigend.

Ubisoft heeft gepoogd om de game wat op te fleuren met puzzels. In de demo ontstijgen deze helaas niet het niveau van ‘zware objecten rondsjouwen’, maar ze bieden wel variatie. Verder moet de game het vooral hebben van kleine stijlgrepen: de adelaar waarmee je een gebied vanuit de lucht kan verkennen, de spoormodus die je op belangrijke hints wijst. Origins oogt verfrissend, maar niet vooruitstrevend.

Nog meer sequels

Verder heeft Ubisoft nog twee blockbusters op de agenda. De opstelling jegens onderdrukte volkeren in de eerdere delen van FarCry kreeg kritiek van links, maar deel vijf levert dit keer een rel bij politiek rechts op: het gaat over extreemrechtse, fundamentalistische bewegingen in het zuiden van de Verenigde Staten. FarCry schiet lekker – maar chaotisch - weg, de sfeer ontbreekt soms. Het vrij te verkennen platteland doet soms aan een boerderijsimulator denken.

Dan is er The Crew 2. Dit racespel, waarin je vrij door de hele VS rijdt, probeert haar wat middelmatige voorganger voorbij te streven met de toevoeging van andere voertuigen. Cool: met een druk op de knop verandert je vliegtuig in een boot, valt neer in een rivier en schiet naar de kust, om dan als raceauto verder te gaan. Verder biedt de game een brede waaier aan activiteiten, van Grand Prix-races tot motorcross.

De gamebeurs Gamescom in Keulen is, qua bezoekers (jaarlijks 345.000 man) de grootste ter wereld. Hier presenteren de grote uitgevers hun games voor het komende jaar. Wat zijn ze? We maakten een kleine 360-fotoreportage van deze gigantische gamesbeurs:

Beuken in Star Wars

Achter de schermen bereidt Electronic Arts (EA) zich voor op de VR-revolutie en investeert ze in kleinere titels, waarvan de eerste in 2018 uit moet komen. Behalve de gebruikelijke jaarlijkse sporttitels zoals FIFA en een nieuw deel van de raceserie Need for Speed zet de uitgever alleen Star Wars: Battlefront II in de schijnwerpers.

De grootste Star Wars-reeks had volgens critici te weinig diepgang. Van de nieuwe verhaalmodus is op de beurs nog geen spoor; het blijft bij het naspelen van veldslagen die gebaseerd zijn op de filmserie. Het aanbod aan ruimteschepen is flink uitgebreid, zowel met de schepen van de helden (zoals de Millennium Falcon) als basisschepen. Zo is de TIE Bomber een logge vernielingsmachine die met bommen een flinke ravage kan aanrichten. De Interceptor dartelt juist door de ruimte als een fruitvliegje.

De nieuwe Starcards bieden ruimte om de schepen aan te passen aan je speelstijl, door het bijvoorbeeld gemakkelijker te maken om langer door te blijven schieten. Maar Battlefront blijft vooral lekker met z’n allen op de vijand inbeuken totdat de één of de ander aan slijtage ten onder gaat.

Electronic Arts neemt elk jaar een groot deel van Hal 6 in:

Diepgang in de sequel?

De schietgame Destiny van ontwikkelaar Bungie en uitgever Activision Blizzard beloofde in 2014 meer dan het waar kon maken – hoewel het schieten op buitenaardse planeten Bungiaans goed in elkaar zat, bleek het verhaal slap en de gamewereld veel te klein.

Bij de presentatie van Destiny 2 wordt daarom flink gehamerd op de grotere wereld en de nieuwe personages. De helden uit de eerste Destiny zijn allemaal hun superkrachten kwijt. Ze komen terecht in een guerrillaoorlog, waar minder bovennatuurlijk begaafde rebellen de dienst uitmaken. Zo ook nieuw personage Hawthorne, die vooral vindt dat de voormalige superhelden op moeten houden met zeiken.

Activision belooft met Destiny 2 een wereld waar op ieder moment wel iets te doen is. Volgens het promofilmpje dat achter gesloten deuren wordt getoond, is het in deel 2 mogelijk om halverwege een queeste een andere kant op te lopen, op een mini-avontuur te gaan, een nieuw gebied te ontdekken en twee uur later door een geïrriteerd hoofdpersonage terug gesleurd te worden. Diepgang in Destiny? We zullen het zien.

Je eigen verhaal bouwen

De Lord of the Rings-game Middle-Earth: Shadow of Mordor, uitgegeven door Warner Bros. in 2014, kenmerkte zich door het bijzondere Nemesis-systeem: individuele vijanden – orcs – herinneren zich hoe je ze bestrijdt en kunnen je aartsvijand worden.

Opvolger Shadow of War wil alles zijn wat Mordor was – maar dan grootser. Hoofdpersonage Talion en zijn metgezel, de geest Celebrimbor, vechten met boog en zwaard door een groter Mordor. Het leent zich niet tot visuele pracht: er is vooral meer lava.

De uitbreiding van Nemesis is wel beter. Orcs kunnen nu hun eigen forten bezetten. Haal je orcs over om voor jou te vechten, dan kan je een plan smeden om de vijandelijke orc-leider te doden en het fort over te nemen. Elke orc biedt een aantal mogelijke upgrades, zoals soldaten te paard of sterkere muren. Het is zaak om jouw upgrades goed af te stemmen op de zwaktes van de upgrades van je tegenstander. Bovendien kun je nu orcs inzetten als bodyguard.

De uitbreiding van Nemesis is cool, de eindbazen zijn minder. Terwijl de rest van de game draait om het schrijven van je eigen oorlogsverhaal, lijkt het gevecht met de legendarische Balrog dat te zien was op Gamescom vooral geënsceneerd.

De vrolijke terugkeer van een Italiaanse loodgieter

De nieuwe Mario-game Super Mario Odyssey graaft diep in het verleden van de besnorde loodgieter: het is een spirituele opvolger van Super Mario Sunshine (2002, op de Gamecube) vol speelbare hommages, waaronder de oude 2D-games. Op papier is het uitbuiting van nostalgie, maar in de praktijk spelen de homages fijn – goede gameplay blijft altijd leuk. Verder ren en spring je dat het een lieve lust is.

Mario moet opnieuw Prinses Peach redden van de kwaadaardige Bowser, die met haar wil trouwen. Met zijn nieuwe buddy Cappy, een levende pet, moet hij onder andere de woestijn van het zandkoninkrijk en het grootstedelijke New Donk City doorkruisen om Bowser te stoppen.

Sommige werelden zijn redelijk lineair; anderen, zoals New Donk City, zijn omvangrijk en hebben geen uitgestippelde route. Dat werkt niet altijd: er is te weinig in de stad te doen. De werelden zijn echter prachtig en vrolijk vormgegeven en de game heeft een troefkaart: Cappy.

Cappy heeft namelijk de bijzondere eigenschap dat hij alles en iedereen die geen hoed heeft kan overnemen. Gooi je Cappy bijvoorbeeld naar een bom, dan wordt Mario zelf een vliegende bom die overal naartoe kan. Het plezier van het experimenteren met Cappy tilt de game naar een hoger niveau.

Nintendo en de Duitse Shadow of War-booth trekken de aandacht, ook op de persdag, wanneer Gamescom nog niet open is voor het publiek:

Een paarse wasbeer

Een van de opvallendste games op Gamescom komt niet van de grote uitgevers. THQ Nordic komt met BioMutant, een bizar rollenspel over een wasbeer. De humor zit er vanaf minuut één goed in: je stelt je wasbeer met evenveel liefde samen als je in elk ander rollenspel je menselijke personage zou ontwerpen. Niet alleen geslacht en oogkleur komen aan bod, maar ook het precieze type vacht en de kleur van het beestje (pimpelpaars?). Plotseling lijkt zelfs het idee van het ontwerpen van je eigen personage potsierlijk – en het grinniken waard.

Je mutant krijgt superkrachten om mee te vechten – telekinese, elektriciteit, vlindertjes en paddenstoelen, om de humor er in te houden. Die krachten kun je combineren met een duizelingwekkende hoeveelheid mogelijke moves, die uiteindelijk neerkomen op schieten of slaan.

De game speelt zich af in een grote open wereld, aldus de uitgever. Een titel om in de gaten te houden

De booth van BioMutant, op loopafstand van Destiny en The Witcher-kaartspel Gwent: