Advertentie met ‘hanenpap’ winnaar Charity Awards

“Een zeer goed uitgevoerde advertentie met grote impact,” aldus de vakjury onder voorzitterschap van NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch.

Dierenrechtenorganisatie Bite Back de eerste prijs gewonnen bij de NRC Charity Awards. De stichting, die campagne voert voor de rechten en het welzijn van dieren, kreeg de prijs voor een advertentie waarin het woord ‘hanenpap’ werd uitgebeeld in letters van gehakt.

“Een zeer goed uitgevoerde advertentie met grote impact,” aldus de vakjury onder voorzitterschap van NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch. “De afbeelding is heel plastisch, en komt daardoor enorm binnen. Het vermalen van kuikentjes zit in het woord, het doet bijna pijn.”

De jury kende de tweede plaats toe aan Foodwatch, en de Wildlife Justice Commission eindigde op de derde plek. Foodwatch was daarnaast de favoriet van ruim 15.000 stemmers voor de publieksprijs.

Voor de NRC Charity Awards werkt NRC samen met Willem de Kooning Academie, een internationaal toonaangevende academie voor bachelor- en masteropleidingen in media, art, design, leisure en education. NRC heeft aanstormend talent van de Willem de Kooning Academie gevraagd om een campagne te ontwikkelen voor een goed doel. 260 goede doelen hebben een motivatie ingestuurd. Op basis van deze motivaties heeft NRC twintig goede doelen geselecteerd waarvoor de studenten van Willem de Kooning Academie aan de slag zijn gegaan.

Een vakjury bestaande uit Peter Vandermeersch, Pim Gerrits (Creatief Directeur Lemz), Krista Rozema (Art Director KesselsKramer) en Jeroen van Zwam (Creatief directeur Ceci n’est pas un bureau) heeft de twintig advertenties beoordeeld op vormgeving, het gebruik van beeld en de kracht van de boodschap. Vandermeersch: “De drie winnaars die wij als vakjury hebben geselecteerd, trokken direct visueel de aandacht.”