NS verwacht recorddrukte in september

Het spoorwegbedrijf houdt rekening met meer dan 35 miljoen passagiers de komende maand. Dat is 1,7 miljoen reizigers meer dan vorig jaar.

Foto Remko de Waal/ANP

De NS verwacht een recorddrukte in de maand september. De spoorwegmaatschappij zegt de komende maand waarschijnlijk meer dan 35 miljoen reizigers te gaan vervoeren. Dat is 1,7 miljoen passagiers meer dan in dezelfde periode vorig jaar, schrijf de NS in een verklaring maandag.

De reizigersgroei zou onder meer een gevolg zijn van de groeiende economie en de dalende werkloosheid. De capaciteit op het spoor is daarom uitgebreid. In totaal heeft de NS op het moment 2.750 rijtuigen beschikbaar: 200 meer dan in 2016. Voertuigen die langdurig onderhoud nodig hadden, zijn inmiddels in orde en rijden weer. Ook zijn er met spoed 58 nieuwe sprinters besteld.

De nieuwe rijtuigen worden ingezet op een aantal drukke trajecten. De NS wil vooral de drukte tijdens de ochtendspits tussen 7.30 en 8.30 uur beperken. Er wordt daarom een proef gestart met korting in de zogeheten schaduwspits, in de hoop dat minder passagiers dat drukste uur van de dag besluiten de trein te nemen.

Niet genoeg zitplaatsen

Demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma maakte (PvdA, Infrastructuur) eind vorig jaar bekendmaakte dat de NS vanaf 2017 ook afgerekend kan worden op het aantal zitplaatsen. Uiteindelijk wil Dijksma in 2019 dat 95,5 procent van alle passagiers tijdens de spits gedurende de hele reis kan zitten. De NS kreeg in april nog een boete van 1,25 miljoen euro van de demissionair staatssecretaris vanwege de slechte prestaties van de hogesnelheidslijn (HSL) richting België. Vooral het gebrek aan zitplaatsen tijdens de spits was problematisch. De NS is tegen de boete in beroep gegaan.

Eerder deze maand schreef de NS al dat de kans op een zitplaats in de trein het afgelopen jaar iets was gedaald. De eerste helft van dit jaar kon 95,2 procent van de passagiers zitten, vergeleken met 95,4 procent in de eerste helft van 2016.

Dat percentage ligt in de buurt van de eis van Dijksma, maar de drukste periode van het jaar moet nu nog komen. Gemiddeld moet minimaal 94,3 procent van alle NS-passagiers tijdens de spits kunnen zitten in 2017.

“Staan in de spits hoort er nou eenmaal bij”, reageert een NS-woordvoerder. De kans op een zitplaats aankomende maand zal naar verwachting ongeveer hetzelfde zijn als een jaar geleden. De NS denkt dat het toegenomen aantal passagiers genoeg opgevangen wordt met de extra voertuigen.

‘Niet genoeg spoor voor alle treinen’

Tegelijkertijd denkt de NS dat de groei alleen maar verder zal toenemen. Daarom zal er de komende jaren nog 2,5 miljard euro geïnvesteerd worden in treinen. Er moet volgens het spoorwegbedrijf wel meer geld komen om het Nederlandse spoornetwerk uit te breiden. Bestuursvoorzitter Roger van Boxtel zegt in een verklaring:

“Samen met Prorail zorgen we dat er meer treinen kunnen rijden, maar ondanks vele maatregelen, zal het voor reizigers na de vakantie weer druk worden. In het drukke Nederland hoort staan in de spits erbij, net zoals de files op de weg. We gaan straks naar een punt dat Nederland niet genoeg spoor heeft voor al deze treinen.”

Naast de sprinters die dit jaar al rijden, komen er in 2018 nog eens 118 nieuwe sprinters. Vanaf 2021 hoopt de NS dat er nog eens 79 nieuwe intercity’s zullen rijden.

Tienminutentrein

Ook zal er vanaf 6 september elke woensdag een tienminutentrein getest worden op het traject Amsterdam - Utrecht - Eindhoven. Zes keer per uur zal er dan een intercity gaan rijden tussen de steden. Daarmee hoopt de NS 15 procent meer reizigers te kunnen vervoeren. Ook zullen passagiers minder lang hoeven wachten. In december moet de tienminutentrein elke dag gaan rijden.