Gemeenten protesteren tegen uitbreiding Schiphol

Zij vrezen voor meer milieuvervuiling en geluidsoverlast in het Groene Hart. ‘Economisch relevante vluchten’ verdienen voorrang.

Foto Olaf Kraak/ANP

Zeven gemeenten in het Groene Hart keren zich tegen uitbreiding van Schiphol. Ze vrezen dat groei van Schiphol zal leiden tot meer geluidsoverlast en milieuvervuiling in het rustige gebied tussen de vier grote steden. Het gaat om de gemeenten Alphen aan den Rijn, Nieuwkoop, Bodegraven-Reeuwijk, Woerden, Gouda, De Ronde Venen en Stichtse Vecht.

De campagne ‘Geef stilte een stem’, die om 16.00 uur in Nieuwkoop van start ging, is volgens de bestuurders van de gemeenten niet gericht tégen Schiphol, maar vóór een “zorgvuldige belangenafweging bij de besluitvorming over verdere groei van Schiphol.” Op de website ikstemvoorstilte.nl kunnen bewoners en andere belanghebbenden hun mening geven.

Volgens Guus Elkhuizen, wethouder voor de lokale partij Samen Beter Nieuwkoop en een van de initiatiefnemers van de campagne, zijn de eisen van de gemeenten voorzichtig geformuleerd omdat bestuurders “nu eenmaal moeten laveren”. “Maar eigenlijk is onze boodschap: genoeg is genoeg. Het Groene Hart is aangewezen als een gebied voor rust en woongenot. Dat wordt door de overheid met voeten getreden.”

In een brief aan demissionair staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu, PvdA), met een afschrift aan formateur Zalm, pleiten de Groene Hart-gemeenten voor een focus op “vluchten die economisch relevant zijn”. Bedoeld worden vluchten die de rol van Schiphol als mondiaal knooppunt versterken, en daarmee het vestigingsklimaat voor buitenlandse bedrijven in Nederland. Volgens de gemeenten was het economisch rendement van de recente groei van Schiphol “voor de BV Nederland niet bijzonder groot”. De brief is overigens niet ondertekend door de gemeente Gouda, die zich niet achter dit punt wilde scharen.

Aantal vluchten stabiel

De kritiek op verkeerde keuzes van Schiphol sluit wel aan bij kritiek van onder meer KLM, namelijk dat Schiphol de afgelopen jaren te veel ruimte heeft gegeven aan budgetmaatschappijen met vluchten op vakantiebestemmingen. De limiet van 500.000 vluchten per jaar, vastgesteld voor 2020, wordt al dit jaar bereikt. Het aantal vluchten zal daardoor drie jaar lang stabiel blijven, maar Schiphol-topman Jos Nijhuis wil daarna groeien naar 600.000 vluchten in 2030. Werkgeversorganisatie VNO-NCW pleit zelfs voor 800.000 vluchten.

Voorstanders van groei van Schiphol denken dat dit mogelijk is zonder extra geluidsoverlast en milieuvervuiling omdat nieuwe vliegtuigen steeds schoner en stiller worden. Een andere beperking voor groei is echter veiligheid. In april dit jaar concludeerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat een besluit over groei pas kan worden genomen als de huidige ‘veiligheidsrisico’s structureel zijn verminderd’.

De gemeenten wijzen er ook op dat een groot deel van het gebied rond Nieuwkoop, Bodegraven-Reeuwijk en de Ronde Venen een officieel stiltegbied is, met Natura 2000-gebieden. Omdat de Kaagbaan en Polderbaan aan hun limiet zitten vrezen de gemeenten verdere groei in de zuidoosthoek van Schiphol.

De komende kabinetsperiode moet onderzocht worden hoe groei van Schiphol samen kan gaan met respect voor de leefomgeving, bepleiten de gemeenten. Wethouder Elkhuizen uit Nieuwkoop: “Wij vragen aan de overheid: kom nou eens met een visie. Wat wil je nou eigenlijk met Schiphol? Interessante en gedurfde ideeën, zoals de Hyperloop van Elon Musk, die hebben we nodig.”