Bureaucratie in zorg slecht voor relatie met patiënten

Zorg

Ondanks pogingen van het ministerie van VWS om de bureaucratie in de zorg te verminderen, blijft de regeldruk hoog.

Zestig procent van de zorgverleners heeft last van overbodige regels, procedures en voorschriften die hen belemmeren in hun werk. Dat blijkt uit een nog lopend onderzoek van VvAA, ledenorganisatie en dienstverlener in de zorg, waarop tot dusver 2.700 zorgprofessionals reageerden. Een kwart van de ondervraagden vindt dat toegenomen regeldruk de relatie met patiënten negatief beïnvloedt.

Het onderzoek ondersteunt een brede beweging in de gezondheidszorg die zich steeds feller verzet tegen onzinnige bureaucratie.

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ondersteunt de beweging. Demissionair minister Edith Schippers (VVD, VWS) heeft een filmpje opgenomen waarin ze de steun van het ministerie toezegt.

In dat filmpje is Schippers opvallend kritisch over de slagkracht van de politiek op dit dossier. „Het is teleurstellend dat we al 25 jaar met dezelfde vragen worstelen”, zegt Schippers. „Als wij van bovenaf gaan afkondigen hoe het gaat, komt het niet goed.”

Het filmpje is opmerkelijk, omdat Schippers al zeven jaar verantwoordelijk is voor het verminderen van bureaucratie in de zorg. In 2015 kwam zij nog met het ‘actieplan Merkbaar Minder Regeldruk’, dat artsen meer tijd moest geven „voor goede zorg aan de patiënt”. In de laatste Kamerbrief over dat project, van mei, is staatssecretaris Martin van Rijn (PvdA, VWS) nog zeer positief: „Op het terrein van de regeldruk is echt een omslag bereikt.” In een reactie zegt Schippers dat er „belangrijke stappen zijn gezet”, maar desondanks vindt ze dat een „drastische verandering” nodig is om het probleem aan te pakken.

Uit het onderzoek van VvAA, dat nog loopt, blijkt dat vooral medewerkers van instellingen in de geestelijke gezondheidszorg (76 procent) nog altijd last hebben van overbodige regels. Apothekers (75 procent) en fysiotherapeuten (75 procent) volgen direct daarna.

Meerdere artsen en zorgmedewerkers laten weten gestopt te zijn met hun praktijk, uit frustratie over de uitdijende regeldruk en administratielast.

Regels, regels, regels pagina 10-11