Zoek op ‘depressief’ en Google probeert al diagnose te stellen

Tech
Google vraagt Amerikanen voortaan of ze ‘willen checken’ of ze depressief zijn als ze naar informatie over depressie hebben gezocht.

Google gaat zich nog intensiever bemoeien met de gezondheid van gebruikers. Het bedrijf vraagt Amerikanen voortaan of ze ‘willen checken’ of ze depressief zijn als ze zojuist naar informatie over depressie hebben gezocht. Gebruikers die het woord ‘depressie’ in de zoekbalk hebben ingetikt, krijgen een omschrijving van het ziektebeeld en daaronder een link naar een ‘klinisch gevalideerde’ vragenlijst, met negen vragen. Onder meer: „Heeft u concentratieproblemen, bijvoorbeeld als u televisie kijkt of de krant leest?” En: „Heeft u weinig zin of plezier in de dingen die u doet?”

Het experiment, dat woensdag werd aangekondigd, is een samenwerking met de Amerikaanse National Alliance on Mental Illness (NAMI). De ‘check’ die Amerikaanse gebruikers voorgeschoteld krijgen, moet ervoor zorgen dat een depressie sneller wordt herkend en er daardoor sneller hulp kan worden gezocht.

„Door de vragenlijst in te vullen kun je zelf oordelen welk depressieniveau je hebt en of je een verdere, diepgaande en persoonlijke diagnose nodig hebt”, schrijft Mary Giliberti van NAMI op het blog van Google. „De resultaten van de vragenlijst zullen je helpen tot een betere dialoog te komen met je dokter.”

„Een interessante ontwikkeling”, zegt Elvira Boere, psychiater depressie bij PsyQ. „Op de meeste plekken in de VS is de afstand tot de hulpverlening heel groot.” Ze denkt dat het project „kan helpen om onder-diagnostiek tegen te gaan.” Of (en zo ja, wanneer) de depressie-vragenlijst ook buiten de Verenigde Staten beschikbaar wordt, is nog niet bekend, laat de Nederlandse Google-woordvoerder weten. Maar, zegt Boere: „In Nederland heeft in principe iedereen een huisarts en is de afstand tot de GGZ kleiner.”

In The Financial Times benadrukt Google dat de antwoorden op de vragenlijst niet zullen worden opgeslagen of bewaard. Ook belooft het bedrijf gebruikers geen advertenties te laten zien op basis van antwoorden in de test. Samen met Facebook is Google de grootste speler in de online-advertentiemarkt.

Gezondheid online

Google (wereldwijd 3 miljard zoekopdrachten per dag) laat in The Financial Times weten dat mensen steeds vaker online naar medisch advies zoeken en zegt dat één op de twintig zoekopdrachten gezondheid-gerelateerd is. Het bedrijf wil niet zeggen welk deel daarvan over depressie gaat.

Maar het is niet de eerste keer dat Google zich in de zorg mengt. In de VS lanceerde het techbedrijf vorig jaar een tool om beter naar ziekte-symptomen te zoeken; symptom search. Als een gebruiker daar bijvoorbeeld intikt dat ze pijn aan haar knie heeft, toont Google een omschrijving van wat er aan de hand kan zijn, wat je eraan kunt doen en of je wel of niet een dokter zou moeten bezoeken. Ook lanceerde de site een snelle manier om je Body Mass Index (BMI) te berekenen en vorige week een tool voor hooikoortspatienten waarop pollen in kaart worden gebracht. In Nederland zijn die functies nog niet beschikbaar.

Het verhaal gaat verder onder de foto.

Het bericht dat Instagramgebruikers te zien krijgen als ze op #ana zoeken, een hashtag die naar berichten over eetstoornissen leidt.

Op sociale media worden lichamelijke en psychische klachten veelvuldig besproken. Facebook- en Instagramgebruikers kunnen sinds vorig jaar anoniem andere gebruikers rapporteren als ze vermoeden dat diegene zichzelf iets wil aandoen. Die persoon ontvangt vervolgens een bericht, waarin staat dat iemand zich zorgen over hem of haar maakt, en waarin hulp wordt aangeboden.

Instagram geeft daarnaast waarschuwingen aan mensen die op bepaalde hashtags zoeken. Er zijn tientallen – bijna geheimtaal-achtige – hashtags die worden gebruikt bij gevoelige onderwerpen, zoals #sue (suïcide) of #ana (anorexia), die miljoenen hits opleveren.

„Berichten met woorden of tags waarnaar je hebt gezocht, moedigen vaak gedrag aan zoals zelfbeschadiging en zelfdoding”, leest de melding. „Als je iets moeilijks doormaakt, willen we graag helpen.” Wie doorklikt, krijgt het advies met een vriend te praten en ontvangt tips van Instagram, zoals „Open een raam en snuif de frisse lucht op” en „Bekijk wat mooie bloemen”.