De zomer van snorkelmaskers en opblaasbare flamingo’s

Elke zomer zijn eigen hypes. Dit jaar populair: snorkelmaskers en opblaasbare flamingo’s. „Het is één groot protest tegen negativiteit.”

Foto's Lars van den Brink

Op het strand in Zuid-Frankrijk loopt iedereen ineens met een blauw gasmasker op. Een gezichtsbedekkende plastic geval, met een oranje luchtpijp op het voorhoofd. „Het is een snorkel van Decathlon”, vertelt een Franse moeder, terwijl ze de maskers opdoet bij haar twee zoontjes. De luchtpijp sluit zodra je onder water gaat. „Snorkelen gaat zo veel makkelijker.”

Die moet je ook hebben. Eenmaal terug in Nederland ga je direct naar Decathlon. De snorkelmaskers blijken helemaal uitverkocht. Maar binnen tien minuten komt een nieuwe lading, zegt een medewerker. Groepjes mensen dralen rond het lege schap, tot er een bak – of eerder een container – met snorkels komt aangereden. Dan begint het graaien: mensen pakken een, twee, soms wel drie snorkelmaskers – dat ze 30 euro per stuk kosten lijkt helemaal niets uit te maken.

Het snorkelmasker is een zomerhit: zo’n ding dat iedereen ineens moet hebben zodra de zomervakantie is aangebroken. Andere jaren waren het selfiesticks, weckpotten om uit te drinken, Crocs-sandalen, Ibiza-hoofdbandjes voor op festivals. Zonder het met elkaar af te spreken duiken we met z’n allen op dat ene artikel, in de hoop de blits te maken op het strand of de camping. Kijk maar, de bak met nieuwe snorkelmaskers is al bijna weer leeg. „Voor mijn kleinkinderen”, zegt een oudere man verontschuldigend met vier maskers in zijn hand, vlak voordat hij naar de uitgang snelt.

Fijn voor Decathlon: de van origine Franse sportketen heeft patent op het snorkelmasker. „We verkopen ze al sinds 2014, maar dit jaar zijn ze voor het eerst zo populair”, zegt Naut Verkijk, verantwoordelijk voor water- en wintersport bij Decathlon Nederland. Decathlon zette zelf in aanloop naar de zomer ook flink in op onlinecampagnes. In de week van 17 juli, voor veel mensen het begin van de vakantie, verkocht het filiaal aan de Amsterdamse Arenaboulevard een recordaantal van 1.400 exemplaren. In heel Nederland ziet de winkel dit jaar een toename van de verkoop van de snorkelmaskers van 560 procent.

Wat maakt deze EasyBreath tot zomerhit? Waarschijnlijk de combinatie van handig en fotogeniek. Op Instagram staan onder de hashtag #easybreath al bijna 20.000 foto’s van mensen met het masker op. „Producten die visueel aantrekkelijk zijn, kunnen via sociale media razendsnel een enorme trend worden”, zegt Merel de Boer, trendwatcher bij bureau Wolves & Birds. Het is nog maar de vraag of de EasyBreath zo’n hit was geworden als hij er niet zo cool en spacy uit had gezien.

En de flamingo zag je ook overal

In de categorie Instagram-waarde scoort de opblaasbare flamingo deze zomer even hoog, zo niet hoger. In tegenstelling tot de snorkel heb je weinig aan zo’n ding, maar toch zijn ze dit jaar niet weg te denken uit de zwembaden. Onder #inflatableflamingo vind je online duizenden foto’s van meisjes die het uitgieren op het water, bovenop zo’n roze opblaasvogel. Bij Xenos zijn de meeste opblaasartikelen – naast flamingo’s ook eenhoorns en drijvende donuts – uitverkocht.

Fotografie Lars van den Brink
de Inflatable rage 2017
Fotografie Lars van den Brink
de Inflatable rage 2017
Foto’s Lars van den Brink

De opblaasflamingo is niet zozeer een trend, zegt De Boer, maar eerder een hype. „Daarbij gaat het heel snel van nul naar honderd, maar even snel weer van honderd naar nul.” Zo’n hype begint vaak op de catwalk en komt dan via celebrities en sociale media bij de consument terecht.

Bij de flamingo is die route duidelijk te traceren. Modehuis Moschino had in de zomercollectie van 2014 al flamingoprints op de kleding, en Marc Jacobs in de zomercollectie van 2015. Vervolgens zetten onder anderen Kim Kardashian en Taylor Swift foto’s van opblaasbare flamingo’s en zwanen op Instagram. Juni 2016 bereikte de Google-zoekopdracht ‘Swan Pool Toy’ wereldwijd een piek. Niet gek dus dat de opblaasvogels bij Blokker en Xenos in de schappen belandden. Xenos heeft naar eigen zeggen in 2017 al „honderdduizenden” opblaasdieren verkocht. „Dit jaar is ‘tropical’ helemaal hip binnen de retail”, zegt een woordvoerder van het bedrijf. Ook de lamp in de vorm van een ananas doet het goed, net als het campingservies met de palmbomenprint.

Positivisme

Volgens trendwatcher De Boer is de populariteit van dit soort ‘vrolijke’ artikelen te verklaren vanuit een opkomend optimisme onder consumenten. „Een deel van de consumenten reageert op tegenslagen in de maatschappij, zoals de financiële crisis en de verharding in de politiek, door positivisme uit te stralen in hun keuzes.” Het succes van een film als La La Land is volgens De Boer ook vanuit deze trend te verklaren, net als de populariteit van de eenhoorn – zowel in opblaasbare vorm in het zwembad als digitaal op Instagram. „De eenhoorn is een magisch wezen en staat voor acceptatie van anders-zijn.” Het credo ‘Be a unicorn in a field of horses’ prijkt op menig social media-pagina. En op T-shirts, en mokken, en telefoonhoesjes.

Dus je bent zo’n opgewekte, positieve consument en besluit op kampeervakantie een lampjesslinger mee te nemen met lichtjes in de vorm van ijsjes. Leuk voor aan de caravan, gezellig voor ’s avonds. Maar eenmaal aangekomen op de camping staat iedereen daar met die ijsjesslinger. Weg speels, origineel gevoel: je bent een slaaf van de massaconsumptie. De vraag is of dat zo erg is, zegt De Boer. De positieve consument is immers niet alleen op zoek naar optimistische spullen voor zichzelf, maar ook naar een gezamenlijk gevoel van optimisme.

„Je kan het zien als één groot playful protest tegen de negatieve geluiden uit de samenleving en politiek.”

Of ze bij Action ook bezig zijn met ‘playful protest’ is niet duidelijk, wel dat hun lampjesslingers in de vorm van ananassen, watermeloenen, ijsjes en – daar zijn ze weer – flamingo’s een schot in de roos zijn geweest. De winkel wil niet zeggen hoeveel lampjessnoeren er dit jaar over de toonbank gegaan zijn, wel dat ze „deze zomer erg populair zijn”. Action verkoopt de snoeren van ongeveer anderhalve meter voor nog geen drie euro per stuk, en vooral op campings en festivals worden de lichtjes veelvuldig gebruikt.

Terwijl wij ons op stranden en campings nog vermaken met flamingo’s en lampjesslingers, zijn winkelketens en trendwatchers bezig met de zomerhits van volgend jaar. Volgens De Boer is de kans groot dat de zeemeermin in de zomer van 2018 een hype gaat worden. Weer een magisch wezen dus, net als de eenhoorn, en met een even hoge Instagram-waarde. De Boer: „Katy Perry en Lady Gaga zijn al gefotografeerd met een meerminnenstaart en de zeemeerminnenstaart is al een veelgevraagd cadeau bij kleine meisjes.” In Engeland is de eerste ‘mermaid convention’ gehouden – er kwamen honderden mensen op af. Wie weet liggen we volgend jaar dus collectief met een vissenstaart aan zee of in het zwembad. Dan komt dat snorkelmasker trouwens weer goed van pas.