Cultureel seizoen 2017-2018

Klassieke krakers als My Fair Lady , maar ook terreur en diversiteit in nieuw seizoen

Drie trends vallen op in het nieuwe culturele seizoen, dat vrijdag met de Uitmarkt in Amsterdam begint.

Ten eerste is dat de behoefte aan ouderwets vertier in deze roerige tijden. Het duidelijkst is dat te zien in het musicalaanbod. Zo worden klassieke krakers als My Fair Lady (met de onbekende Esmée Dekker als Eliza Doolittle) en Fidler On The Roof (Anatevka) van stal gehaald. In de laatste is Thomas Acda de joodse paterfamilias die ‘Als ik toch eens rijk was…’ zingt. De musical over het leven van Annie M.G. Schmidt, met Simone Kleinsma als Annie, is weliswaar nieuw, maar de liedjes zijn bekende Schmidt-songs. Bewezen kwaliteit kan ook nieuw zijn, zoals de schilderijen van Rembrandt en andere Hollandse meesters uit de Hermitage in Sint Petersburg die voor het eerst na eeuwen weer in Nederland in de Hermitage in Amsterdam te zien zullen zijn, vanaf oktober.

De tweede culturele trend is de groeiende behoefte om waargebeurde verhalen te bewerken voor toneel. Zo wordt de historie het elektronicaconcern Philips door het Zuidelijk Toneel als De Lampenmakers op de planken gebracht. En de aanhoudende terreurdreiging vertaalt zich in toneelstukken als Terror (geïnspireerd op vliegtuigkapingen) en de muziektheatervoorstelling ‘Breivik’, over de man die aanslag op het Noorse eiland Utoya pleegde.

De derde culturele trend houdt ook verband met de roep om meer diversiteit. Die is komend seizoen vooral in musea voor hedendaagse kunst te zien, zoals in het Stedelijk Museum Amsterdam, die videoportretten van elf vluchtelingen gemaakt door Carlos Motta uit Bogotá toont. In De Appel in Amsterdam komt de Iraaks-Koerdische kunstenaar Hiwa K, en het Van Abbe in Eindhoven toont werk van Pakistaanse Rasheed Araeen over postkolonialisme. En er is nog veel meer om naar uit te kijken.

CS: Vooruitblik en agenda van het culturele seizoen pagina C4-19