Recensie

Radicalisering van een keurige aandelenhandelaar

Hoe wordt een gladde yup een geharde gevangene, met druipsnor, vettig matje en een lijf vol tatoeages? is een film over radicalisering, eentje die zich niet in het Midden-Oosten afspeelt maar in een Amerikaanse gevangenis.

Jacob ‘Money’ Harlon (Nikolaj Coster-Waldau) in Shot Caller.

‘White Pride’ staat er getatoeëerd op de rug van Jacob Harlon, een keurige aandelenhandelaar die in de gevangenis zit wegens dood door schuld bij een auto-ongeluk. Waarom deze tattoo prominent op zijn rug staat, maakt deze gevangenisfilm inzichtelijk duidelijk. In zekere zin is Shot Caller een film over radicalisering, eentje die zich niet in het Midden-Oosten afspeelt maar in een gevangenis. Hoe wordt een gladde yup een geharde gevangene, met druipsnor, vettig matje en een lijf vol tatoeages?

Een crimineel, die als bijnaam ‘The Beast’ heeft, geeft het antwoord middels een boek dat hij uitleent aan Jacob ‘Money’ Harlon (gespeeld door Game of Thrones-acteur Nikolaj Coster-Waldau). De titel luidt The Human Animal. Het is duidelijk: om te overleven in dit brute gevangenissysteem moet Jacob opereren volgens darwinistische principes. Dit betekent ook dat hij zich noodgedwongen moet aansluiten bij de Aryan Brotherhood en daarnaast onofficieel bendelid wordt.

Het bikkelharde maar niet bijster originele Shot Caller snijdt twee verhaallijnen door elkaar. Jacobs leven na tien jaar gevangenis – de methodische voorbereiding van een wapendeal – wordt afgewisseld met flashbacks die tonen hoe hij een neonazi werd en hoe hij zich uit zelfbehoud vervreemdt van zijn vrouw en zoontje.