Merkel doet iets nieuws: een interactief verkiezingsprogramma

In hartje Berlijn staat het #fedidwgugl-Haus, waar het CDU op een speelse manier ook jonge Duitse kiezers hoopt aan te trekken.

Foto Michael Kappeler/AP

Laten we eens iets geks doen, moeten Angela Merkel en haar medewerkers bij de CDU hebben gedacht. Laten we van ons verkiezingsprogramma – 75 dichtbedrukte pagina’s die toch vrijwel niemand leest – een eigentijdse ‘belevenis’ maken.

Het werd het #fedidwgugl-Haus, in hartje Berlijn. De vreemde lettercombinatie is een afkorting van de nogal bedaagde leus waarmee de christendemocraten de verkiezingen van 24 september zijn ingegaan: Für ein Deutschland in dem wir gut und gerne leben. Een hele mond vol en als afkorting niet uit te spreken, maar als hashtag een knipoog naar de befaamde verschrijving van president Trump op twitter, ‘covfefe’, waarover zoveel mensen zich vrolijk maakten.

In een oud, van binnen gestript warenhuis heeft de CDU geprobeerd het sfeertje van een hippe start-up te creëren. Kale, ongeschilderde muren, peertjes aan het plafond, weinig, maar functioneel meubilair – en veel hightech apparatuur. Bezoekers kunnen langs zes interactieve opstellingen lopen om, zoals Merkel dit weekeinde bij de opening zei, het verkiezingsprogramma „met alle zintuigen te ervaren”.

Twee robots staan klaar

Dat is wat veel gezegd. Maar het is wel een speelse poging mensen eens op een andere manier langs enkele verkiezingsthema’s van een partij te voeren – én langs de successen van twaalf jaar Merkel. In de stijl van musea die hun publiek overal knoppen laten indrukken, laadjes laten opentrekken en in halfdonkere ruimtes op iPads naar informatie laten zoeken. Aan de slag!

Wat is je wens voor ‘een Duitsland waarin we goed en graag leven’? Schrijf het op een scherm en twee robots staan voor je klaar, de één om het op een stuk papier te schrijven, de andere om het vervolgens op het raam te plakken. Thema: jouw stem is belangrijk. ‘Geluk & tolerantie voor iedereen’, staat op een papiertje op het raam. En: ‘Liefde’. Nu maar hopen dat Merkel daarmee uit de voeten kan.

Door naar een ruimte die is opgebouwd uit 850 verhuisdozen. Thema: het gezin, ‘het fundament van Duitsland’. In sommige dozen liggen foto’s van vrolijke gezinnen – alleen, staat erbij: ouders hebben altijd weinig tijd. De CDU wil daarom meer mogelijkheden voor ouders om hun werktijden zelf in te delen. Want ‘papa en papa’ moeten hun kind wel naar voetbal kunnen brengen, staat bij een foto twee mannen met een kleuter. Er liggen A4-tjes met meer informatie.

Wie wil weten hoeveel geld de partij beschikbaar wil stellen als subsidie voor jonge ouders die hun eerste huis kopen, moet een simpele cijfercode kraken. Achter een kartonnen kluisdeurtje blijkt dan een stapeltje vastgeplakte monopoly-biljetten te liggen met het antwoord: 36.000 euro.

Een pompend hart

Iets minder kinderlijk is een metershoog, kloppend hart dat in een hoge hal hangt en via lange aderen is verbonden met kleurige, bewegende grafieken op twee enorme beeldschermen. De economie is het pompende hart van het Duitse succes – en kijk eens hoe onder Merkel de werkloosheid is gedaald, de koopkracht is toegenomen, het begrotingstekort is weggewerkt!

Door naar afdeling CyberHero, waar je op doorzichtige schermen cyberaanvallen kan afweren (CDU wil meer cyberveiligheid). En naar Youropa, een soort planetarium waarin je (louter positieve) woorden over Europa als sterrenbeelden aan de hemel kan laten verschijnen.

Op de eerste doordeweekse ochtend na de opening is het nog rustig. Een middelbaar echtpaar, Brigitte en Richard Fries uit Westerwald, beiden partijlid, neemt rustig de tijd alles te bekijken. Allemaal prachtig hoor, zegt de vrouw, maar wie betaalt dit?

Wat het project gekost heeft wil het partijbureau niet zeggen, wél dat het bedrag komt uit de campagnebegroting van in totaal 20 miljoen euro. En voor wie het allemaal wat tam en kleuterig vindt: het huis is bedoeld voor alle leeftijdsgroepen, dus ook voor kiezers die pas over twaalf jaar mogen stemmen.