Waarom maakt Google gratis reclame voor een koekjesmerk?

Het nieuwe mobiele besturingssysteem van Google heet Android Oreo. En daar heeft het koekjesmerk geen cent voor hoeven te betalen, zeggen beide bedrijven.

Foto: promotiemateriaal Google

De nieuwste update van Google’s mobiele besturingssysteem heet Android Oreo. Volgens Google heeft het koekjesmerk geen geld betaald om naamgever te worden van de achtste Android-versie, die wereldwijd gaat draaien op maar liefst twee miljard mobiele apparaten. Waarom maakt Google gratis reclame voor chocoladebiscuits?

Cupcake, donut, eclair, froyo (frozen yoghurt), gingerbread, honeycomb, ice cream sandwich, jellybean, Kitkat, lollipop, marshmellow, nougat; Google heeft een traditie hoog te houden als het gaat om het vernoemen van updates naar lekkernijen. De ontwikkelaars van Android zijn gek op zoetigheid, zegt een woordvoerder van Google Nederland desgevraagd. Daarom besloot men in 2009 de tweede update van het besturingssysteem Cupcake te noemen. Sindsdien kreeg iedere versie een vergelijkbare naam.

Tamelijk uitzonderlijk

Toch is de nieuwste naam tamelijk uitzonderlijk. Oreo is na Kitkat in 2013 de tweede Android-versie die een merknaam draagt. De chocoladekoekjes zijn de favoriete snack van de app-ontwikkelaars in Silicon Valley, laat Google per mail weten, en bovendien „de populairste koekjes van de wereld”. Dat laatste is niet onbelangrijk voor het technologiebedrijf. „We willen zeker weten dat onze klanten er ook van houden’’, schrijft Google. Oreo’s worden wereldwijd in honderd landen verkocht.

Zowel Google als Mondelez, het concern achter Oreo, claimt dat er niet voor de naamgeving is betaald. Wel is er sprake van een samenwerking tussen de marketingafdelingen van de twee bedrijven. In het kader van de lancering van de update brengt Oreo onder meer een gelimiteerde editie Android-koekjes op de Amerikaanse markt.

Android Oreo heeft onder meer zestig nieuwe emoji en zorgt ervoor dat batterij van de smartphone waar het systeem op draait langer meegaat. „Samen met het lekkerste koekje ter wereld maakt Google smartphones overal ter wereld veiliger, sneller en beter”, jubelt het technologieconcern.