Chinese automaker Great Wall doet gooi naar Fiat-dochter Jeep

Auto-industrie

Auto-fabrikant Jeep wordt begeerd door een Chinese autofabrikant die mondiaal de grootste producent van suv’s wil worden.

Modellen van het type Haval, op de parkeerplaats van de Great Wall Motors-fabriek in het Chinese Baoding. Foto AP/Andy Wong

De Chinese autofabrikant Great Wall wil Fiat-onderdeel Jeep overnemen. Zelfs belangstelling voor heel Fiat-Chrysler wordt niet uitgesloten. Great Wall bevestigde maandag zijn interesse. Sinds vorige week waren er al speculaties, nadat het vakblad Automotive News had gemeld dat „een bekende Chinese autofabrikant” zijn zinnen op Jeep had gezet, Die belangstelling zorgde voor een flinke stijging van de koers van de aandelen Fiat-Chrysler in Milaan.

„We hebben inderdaad de intentie om een overname te doen. We zijn geïnteresseerd”, aldus een woordvoerder van Great Wall. De zegsman wilde verder geen details verstrekken. Great Wall zou volgens Automotive News al een bod hebben gedaan, maar dat werd afgewezen, omdat het te laag werd bevonden.

De belangstelling uit China komt voor Fiat niet ongelegen. Eerder heeft bestuursvoorzitter Sergio Marchionne al aangegeven een partner of zelfs een koper te zoeken voor het Italiaans-Amerikaanse concern. De fabrikant, in grootte de zevende ter wereld, zoekt steun bij het beteugelen van de kosten, het milieuvriendelijker maken van de auto’s en bij het ontwikkelen van elektrische en zelfrijdende wagens. Fiat ontkent overigens benaderd te zijn door Great Wall.

Strategisch doel

Als het bedrijf daadwerkelijk heel Fiat-Chrysler overneemt – beurswaarde bijna 20 miljard dollar (17 miljard euro) – zou Great Wall met afstand China’s grootste internationale auto-deal sluiten. De potentiële koper is met een beurswaarde van 16 miljard dollar heel wat kleiner.

Volgens ingewijden zou Great Wall op maandag om een gesprek met de Fiat-top hebben gevraagd met het doel om een bod uit te brengen. Of dat een bod op Jeep of op het hele concern zou betreffen, is nog niet naar buiten gebracht.

„Ons strategische doel is om de grootste producent van suv’s van de wereld te worden”, aldus een zegsman van Great Wall. „Door Jeep over te nemen kunnen we ons doel sneller en beter halen, dan dat we het alleen doen.” Suv staat voor sports utility vehicle en is een combinatie van luxe personenauto en terreinwagen.

Great Wall, voluit Great Wall Motor Company Limited is nu al de grootste suv-fabrikant van China. Het bedrijf heeft zo’n 40.000 werknemers en heeft zijn hoofdvestiging in Baoding, in het noordoosten van het land.

Zelfstandigheid andere Fiat-merken

Fiat-topman Marchionne sloot vorige maand tegenover beursanalisten niet uit dat de komende jaren onderdelen van het Fiat-concern zouden worden verkocht. Merken als Jeep, Maserati en Alfa Romeo zouden volgens hem weliswaar zelfstandig kunnen bestaan, maar het risico van verkoop zou wel zijn dat Fiat dan veel minder winstgevend zou worden. Jeep is erg populair en met name in de Verenigde Staten de winstmotor voor Fiat. Zakenbank Morgan Stanley schatte de waarde van Jeep onlangs op 27 miljard dollar, en dat is de bijna helft meer dan de waarde van het gehele Fiat-concern.

Voor Chinese autofabrikanten zou het niet de eerste overname zijn van Europese bedrijven. Zo is Volvo als sinds 2010 in handen van Geely. Saic kreeg daarvoor al de restanten van het Britse MC Rover in handen, en Nevs kondigde begin dit jaar aan de productie van het voorheen Zweedse Saab in China te starten. (Reuters)