Recensie

Een likje verf voor StarCraft

Het twintig jaar oude StarCraft blijft populair. Met StarCraft Remastered probeert ontwikkelaar Blizzard vooral de oude fans blij te maken.

StarCraft (links) en StarCraft Remasterd (rechts). Foto Blizzard

Veel games hebben een houdbaarheidsdatum: fans verliezen interesse, de techniek raakt verouderd. Maar de populariteit van het bijna twintig jaar oude strategiespel StarCraft lijkt sinds 2016 juist toe te nemen: de gloednieuwe StarCraft-competitie ASL bereikte in december voor het eerst een piek van 100.000 kijkers, twee keer zoveel als recente toernooien van het jongere StarCraft 2.

Ontwikkelaar Blizzard achtte de tijd rijp voor een modernisering van het origineel: StarCraft Remastered.

StarCraft stond eind jaren negentig in Zuid-Korea aan de wieg van de e-sports, competitieve games. Koreaanse fans riepen een professionele sportwereld in het leven vol betaalde supersterren en televisiekanalen, die zou dienen als blauwdruk voor latere e-sports. De zwakkere westerse StarCraft-teams domineerden later andere games, zoals het Nederlandse Team Liquid, dat woensdag met een eerste plaats nog 10,5 miljoen euro binnensleepte op een groot internationaal toernooi.

In 2010 maakten een matchfixing-schandaal (Koreaanse topspelers bleken steekpenningen te hebben aangenomen van goksites in ruil voor verlies) en de komst van StarCraft 2, wat een heel andere game is dan deel 1, een einde aan StarCrafts hoofdrol in de e-sportwereld.

 
Links: StarCraft. Rechts: StarCraft Remastered. Screenshots Blizzard

Bovendien lijdt StarCraft onder verouderde techniek. Strijdkrachten die niet efficiënt naar hun bestemming lopen, soldaten die niet in grotere aantallen dan twaalf tegelijkertijd geselecteerd kunnen worden: tegenwoordig ondenkbaar.

Toen Blizzard aan Remastered begon, waren de StarCraft-fans die Blizzard om advies vroeg echter onverbiddelijk. De ‘bugs’ horen bij StarCraft. Gamers niet alleen met hun tegenstander maar ook met de game zelf zien worstelen, dát is mooi. De aantrekkingskracht van de game blijft. Voor elk type soldaat is er een perfecte tegenstander. Elke strategie, elke openingszet heeft een counter. StarCraft is als het schaken van de gamewereld: moeilijk, een tikje elitair, tijdloos.

Ach, moet Blizzard hebben gedacht. Waarom veranderen?

 
Links: StarCraft. Rechts: StarCraft Remastered. Screenshots Blizzard

Remastered is bedoeld voor de oude fans, niet om nieuwe zieltjes te winnen. Blizzard voegde beelden toe aan het verhaal, knapte de oude graphics op en verbeterde de audio. Soms verliest de game daardoor helaas zijn groezelige sfeer. Daarnaast kent de game een paar vernieuwingen, zoals een zoomfunctie en een manier om automatisch menselijke tegenspelers te vinden, in plaats van zelf op zoek te moeten gaan naar wedstrijdpartners. Maar het blijft bij een liefdevol likje verf over een oude klassieker, die liefhebbers zelfs weer kunnen wegpoetsen met één druk op de knop. De basis blijft hetzelfde: de veranderlijke Terrans, de statige Protoss en de monsterlijke Zerg vechten nog steeds tegen oude beperkingen.