Atari naar rechter om Kit Kat-reclame met legendarisch computerspel

Het spel ‘Breakout’ dat in de Kit Kat-reclame wordt gespeeld is in de jaren ’70 ontwikkeld door Apple-oprichters Steve Wozniak and Steve Jobs.

Foto: Andy Rain/EPA

In een reclamespot van Kit Kat spelen kinderen en volwassenen het legendarische computerspelletje ‘Breakout’ uit de jaren zeventig. Tot groot ongenoegen van computerspelfabrikant Atari, dat chocolademaker Nestlé in de VS voor de rechter sleept vanwege het schenden van het copyright.

‘Breakout’ werd gemaakt door Apple-oprichters Steve Wozniak and Steve Jobs. In de reclame die zelfs ‘Kit Kat: Breakout’ wordt genoemd zijn de bakstenen uit het spel vervangen door Kit Kat-repen. Volgens Atari gaat het hier om duidelijke ‘roof’ van het intellectueel eigendom: “Nestlé heeft geen excuus”.

Atari stelt dat Nestlé met de reclame in wil spelen op de gevoelens van “nostalgische babyboomers, Generation X en zelfs op spelletjesliefhebbers uit de huidige generatie millenials en post-millenials.” Atari wil drie keer de winst die Nestlé heeft gemaakt met de inbreuk op het intellectueel eigendom en een boete.

Nestlé zegt zich te gaan verdedigen tegen de aanklacht en wijst erop dat de spot nu niet meer op televisie te zien is en er ook geen plannen zijn hem weer uit te gaan zenden.