STER-reclames

Een serieuze publieke omroep is zonder reclame

Foto Volkswagen

De publieke omroep doet er goed aan de STER af te schaffen! Wat een verfrissend geluid vanuit de eigen gelederen van de publieke omroep. Eindelijk, en het werd tijd. Want iedereen die een beetje ingevoerd is in Hilversum weet – of zou moeten weten – dat commercie en publieke omroep niets met elkaar te maken hebben. Sterker: elkaars vijanden zijn. Want het is zo simpel: als je voor een substantieel deel afhankelijk bent van reclame-inkomsten, ga je daarnaar handelen. Dat is prima voor commerciële omroepen, maar dodelijk voor een fatsoenlijke publieke omroep die zijn belangrijkste taak serieus neemt. En dat is het bieden van serieuze, degelijke en onpartijdige informatie, kritische journalistiek naar alle partijen en ruime aandacht voor cultuur.

Een publieke omroep, kortom, die oog heeft voor wezenlijke zaken en ons laat zien wat er in de wereld gebeurt en daarbij analyseert en duidt. Uitgangspunt voor zo’n serieuze publieke omroep is het realiseren van zijn missie, niet het najagen van kijk- en luistercijfers omwille van reclame-inkomsten.

Hier ligt een prachtige uitdaging voor Martijn van Dam als nieuw lid van de raad van bestuur van de publieke omroep.


Voormalig hoofd NOS Kijk-en Luisteronderzoek