Ruzie over merknaam Gaykrant

Twee ondernemers kochten de merknaam Gaykrant, om het merk nieuw leven in te blazen. Maar de naam was al van hem, zegt een andere ondernemer. ‘Eigenlijk zijn het twee profiteurs.’

Foto ANP

Twee mediabedrijven ruziën over de merknaam Gaykrant. Ondernemers Hans Prummel en Richard Otto van Tens Media willen het homotijdschrijft nieuw leven inblazen, ditmaal als digitale uitgave. Daarom hebben zij onlangs de merknaam overgenomen. Tot ongenoegen van uitgever Edwin Reinerie van MediaMANsion, die zegt eigenaar van de merknaam te zijn.

De in 1979 opgerichte Gaykrant heeft een belangrijke rol gespeeld bij de homo-emancipatie van Nederland. Zo was het tijdschrift, onder hoofdredactie van Henk Krol, later lijsttrekker van 50 Plus, aanjager van de invoering van het homohuwelijk. De Gaykrant, die toen al geruime tijd in financiële problemen verkeerde, vroeg in 2013 faillissement aan. De boedel werd overgenomen door MediaMANsion, inclusief het merkeigendom, zegt Reinerie. Hij gaf nog een aantal edities van het tijdschrift uit, maar besloot uiteindelijk de Gaykrant te laten opgaan in zijn homomagazine Winq.

Prummel en Otto, beide merknamenexperts, ontdekten dat de registratie van de merknaam nog op naam stond van Best Publishing, dat de Gaykrant tot het faillissement in 2013 uitgaf. Ook zagen zij dat de merkenregistratie in april 2016 zou verlopen. Daarop hebben de ondernemers het merk zelf geregistreerd bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE).

Reinerie: „Ik beschouw de Gaykrant als ons merk. Iedereen kan een merk registreren, maar daarmee word je er nog geen eigenaar van.” Hij overweegt juridische stappen tegen de ondernemers.

Het jubileumnummer van de Gaykrant in 2004. Het tijdschrift ging in 2013 failliet. Foto ANP / Juan Vrijdag

Weinig kans

Gerard van Hulst van Merkenbureau Novagraaf geeft Reinerie weinig kans. „Zonder geldige inschrijving kun je geen aanspraak doen op het merkeigendom. MediaMANsion had het merk op de eigen naam moeten laten overzetten en vervolgens in 2016 de inschrijving moeten vernieuwen.” Hij ziet nog wel één kans voor MediaMANsion : „Reinerie kan, wanneer wordt voldaan aan bepaalde voorwaarden, aanvoeren het merk abusievelijk te hebben laten vervallen. De termijn daarvoor is twee jaar, dus dan zou hij in 2015 het merk nog gebruikt moeten hebben.”

Prummel en Otto zeggen een doorstart te willen maken met de Gaykrant uit idealistisch oogmerk. „De homo-, lesbo- en transgenderemancipatie staat steeds meer onder druk”, zegt Hans Prummel. „Geweld tegen homo’s neemt toe en wordt soms niet eens meer aangepakt door de politie. Lessen over homo-emancipatie worden overgeslagen op scholen, omdat docenten leerlingen niet voor het hoofd willen stoten. Sommige leraren durven zelfs niet meer uit te komen voor hun geaardheid.”

De ondernemers hebben een stichting opgericht voor het beheer van het online platform, die als eerste doel heeft alle oude edities digitaal beschikbaar te maken. „Geen heden, zonder verleden”, aldus Prummel. Daarnaast moet een redactie worden opgetuigd die met verslaggeving en onderzoeksjournalistiek de homo-emancipatie bevordert. Dat alles is nog toekomstmuziek. Prummel: „We zoeken de publiciteit om fondsen en donateurs aan te trekken.” Hij benadrukt dat de stichting geen winstoogmerk heeft.

De doorstart is des te belangrijkers, zegt Prummel, omdat andere LHBT-media zich vooral met lifestyle zouden bezighouden. „Er is nu in Nederland geen ander medium dat zich met de serieuze zaken in de homo-gemeenschap bezig houdt.”

Geen gelukkige samenwerking

Onzin, zegt Reinerie van MediaMANsion. „Op gay.nl schrijven we dagelijks over homo-emancipatie. 3FM-dj Frank van der Lende zei onlangs dat hij aids zou krijgen als hij na de Gaypride in de grachten zou duiken. Daar schrijven wij dus uitgebreid over. En bij berichten over homogeweld zijn wij er als de kippen bij. Bovendien is er tegenwoordig ook in andere media volop aandacht voor deze onderwerpen.”

Prummel en Otto hebben Reinerie benaderd voor een samenwerking, maar de partijen kwamen er niet uit. „Ze zeiden dat zij nu eigenaar zijn van de Gaykrant. Dat is geen prettig begin van een gesprek”, zegt Reinerie. Over het plan van de ondernemers is de uitgever kritisch: „Ze hebben geen redactie, geen geld en geen ervaring. Eigenlijk zijn het twee profiteurs die geld proberen te slaan uit een bekend, maar niet-geregistreerd merk. Het gaat hen niet om de journalistiek, maar om de subsidie en donaties.”

Prummel vindt het jammer dat door de ruzie de bekendmaking van de plannen met de nieuwe Gaykrant „een onnodig een negatieve bijklank krijgt”. Hij begrijp de houding van Reinerie niet. „We willen geen geld verdienen met de Gaykrant, we willen de homo-emancipatie verder helpen. Wie kan daar nou tegen zijn?”