Modemerk Mexx weer eigendom van Nederlands bedrijf

Mexx is gekocht door het Nederlandse modebedrijf RNF. De afgelopen jaren was Mexx in handen van een Turks bedrijf.

Archiefbeeld uit 2014 van een filiaal van Mexx in Haarlem. Foto Remko de Waal/ANP

Het Nederlandse modemerk Mexx is na ruim twee jaar weer in Nederlandse handen. Het bedrijf wordt overgenomen door het Brabantse RNF Holding, dat onder meer eigenaar is van schoenfabrikant Ferro. Hoeveel de Nederlandse firma voor Mexx heeft betaald, maakte het bedrijf in een woensdag uitgegeven verklaring niet bekend.

Naast de kleding van Mexx wordt ook de parfumlijn van het bedrijf overgenomen. Verkoper is het Turkse Eroglu, een familiebedrijf dat zijn geld verdient met de handel in onder meer kleding, textiel en vastgoed. Eroglu heeft onder de vlag van modemerken Colin’s en Loft bijna zevenhonderd winkels in veertig verschillende landen.

Ferry Helmer, een van de mensen aan het hoofd van RNF, ziet in Mexx een onderscheidend kledingmerk met een “sterke geschiedenis”. Hij wil de keten, die in het najaar van 2014 op de rand van de afgrond stond, de komende tijd “nieuw leven inblazen”. Wat voor plannen RNF met Mexx heeft, maakt het bedrijf volgens ANP in oktober bekend.

Bijna verdwenen uit de straat

Mexx werd in de jaren ’70 opgericht in Amsterdam en verkoopt zowel mannen- als vrouwenkleding. Het bedrijf heeft wereldwijd ongeveer honderd verkooppunten, waarvan enkele tientallen in Nederland. Op het hoogtepunt behaalde Mexx een jaaromzet van ongeveer een miljard euro, maar de laatste jaren liep dat bedrag snel terug.

Vanwege aanhoudende financiële nood moest Mexx eind 2014 - de omzet was toen nog 250 miljoen euro - faillissement aanvragen. Na een kort bankroet maakte de keten begin 2015 een doorstart onder de vleugels van Eroglu. Het Turkse bedrijf betaalde destijds “enkele tientallen miljoenen” voor de Nederlandse kledingketen.

Lees meer over de doorstart van Mexx: Wat moet een Turks familiebedrijf met het failliete Mexx?

Bij RNF komt Mexx terecht in een holding die vorig jaar bijna 120 miljoen euro aan omzet draaide. Het Brabantse bedrijf, dat ook distributeur is van sportmerk Umbro, hield daarvan ongeveer 11 miljoen euro aan winst over. Dat was aanzienlijk meer dan de zes miljoen euro winst die in 2015 werd geboekt.