TElefoongebruik achter het stuur

In een halve seconde achttien meter verder

Foto Koen Suyk/ANP

Het debat over het aanraken van de telefoon in de auto is een schijndebat (Niemand weet of je het scherm mag aanraken, 11/8).

Ik doe al jaren wetenschappelijk onderzoek naar en schrijf regelmatig artikelen over het feit dat men niet kan multitasken; twee of meer denkprocessen tegelijk uitvoeren. Of je de telefoon in je hand hebt of handsfree belt maakt niets uit. Als dit wel het geval was, zou je eigenlijk geen boterham mogen eten of blikje fris mogen drinken zonder bekeurd te worden.

Waar het écht om gaat is dat het levensgevaarlijk is om onze aandacht te verdelen over een telefoongesprek (om niet te spreken over appen) en het verkeer op de weg. Tijdens het telefoneren ben je – qua aandacht en denken – ergens anders mee bezig dan op de weg aan het letten.

Alle, ja alle, onderzoek laat zien dat het verdelen van onze aandacht over twee of meer zaken leidt tot langzamer, later reageren en fouten maken.

Als je aan het telefoneren bent tijdens het rijden en je een halve seconde later gaat remmen ben je, bij 130 kilometer per uur, al 18 meter verder voordat je remt! Hoeveel meter afstand houden de meeste mensen in het verkeer?