Recensie

‘Sex and the City’ in orthodox Jeruzalem

Romantische komedie

‘Through the Wall’ volgt een klassieke bouquetreeksformule: hoofdpersoon Michal moet uit twee mannen de ware kiezen, in dit geval in orthodox-joods Jeruzalem. Voor de kijker een fijne lakmoesproef: voor wie moet ze vallen?

Noa Koler als Michal in Through the Wall.

Ze worden niet veel meer gemaakt: romantische komedies waarin de vrouwelijke hoofdpersoon de keuze heeft uit twee love interests en erachter moet komen wie de ware is. Het is een klassieke bouquetreeksformule, niet gespeend van enig moralisme: alleen al het idee dat er zo iemand als de ware bestaat, duidt op een exclusiviteit die misschien niet meer van deze tijd is.

Filmmaker Rama Burshtein is een representant van de ultraorthodoxe filmsector uit Israël en brak internationaal door met Fill the Void, de eerste chassidische film expliciet bedoeld voor een seculier publiek.

Ook Through the Wall is zo’n cross-over: ogenschijnlijk een soort Sex and the City in orthodox Jeruzalem. Dertiger Michal en haar zussen en vriendinnen zijn te eigenwijs of te modern voor de liefde, maar ze verlangen er allemaal wanhopig naar. Als de vrijgevochten Michal aan de vooravond van haar trouwdag in de steek wordt gelaten is ze vastbesloten haar huwelijk door te laten gaan. Alleen nog even een echtgenoot vinden. Er ligt een diepe filosofische discussie over vrije wil, religie en geloof in de voorbeschikking van het huwelijk ten grondslag aan de komische vignetten uit het leven van een trouwlustige vrouw. En voor de misschien niet al te orthodoxe toeschouwer een fijne lakmoesproef: wil je dat Michal met het mysterieuze en onconventionele popidool Yoss trouwt of valt voor de ondoorgrondelijke Shimi, eigenaar van de feestzaal waar ze met Chanoeka haar bruiloft hoopt te vieren, of hoop je op een ander wonder?