Recensie

Samuel L. Jackson als eloquente crimineel in Amsterdam

Actiekomedie

‘The Hitman’s Bodyguard’ moet het niet hebben van de originele plot. Hoofdrolspelers Samuel L. Jackson en Ryan Reynolds maken de film onderhoudend, net als de vrolijk makende, over-the-top actiescènes – onder meer in de grachten van Amsterdam.

Huurmoordenaar Kincaid (Samuel L. Jackson) in The Hitman’s Bodyguard.

Een stel saaie Hollandse gebouwen, zo omschrijft de vuilbekkende echtgenote (Salma Hayek) van huurmoordenaar Kincaid (Samuel L. Jackson) het Rijksmuseum. Ze wordt in actiekomedie The Hitman’s Bodyguard vastgehouden in een Amsterdamse cel door Interpol en is niet gecharmeerd van haar uitzicht. Kincaid is behalve extreem dodelijk ook een romanticus in hart en nieren. Hij sluit een deal met Interpol: hij is bereid voor het Internationaal Strafhof in Den Haag als kroongetuige op te treden tegen een Oost-Europese dictator, als zijn echtgenote wordt vrijgelaten. Omdat Interpol last heeft van een mol, schakelt agente Amelia Roussel (Elodie Yung) haar ex in, de voormalige topbodyguard Bryce (Ryan Reynolds), om Kincaid levend van Manchester naar Nederland te brengen. Die laatste vult zijn dagen na een mislukte missie met het beschermen van doorgesnoven advocaten en het verwijderen van een poepgeur die een cliënt in zijn auto heeft achterlaten.

The Hitman’s bodyguard moet het niet hebben van zijn originele plot; in de eerste tien minuten sneuvelen al een twintigtal agenten, vliegen de eerste auto’s door de lucht, start een stroom „motherfuckers” die daarna niet meer ophoudt en wordt een grapje gemaakt over klompen. Maar dat maakt deze actiethriller/buddykomedie niet minder onderhoudend. Jackson is weer in zijn element als eloquente crimineel, die deze maal begint te zwijmelen zodra het over zijn opvliegende geliefde gaat. „Toen ze die gast zijn slagader had blootgelegd met een bierflesje, wist ik het…”, omschrijft hij hun eerste ontmoeting. Ook de combinatie met Reynolds als gefrustreerde neuroot die probeert vast te houden aan zijn ‘saai-is-goed’-credo, werkt goed.

En dan zijn er de geweldige over-the-top actiescènes in Manchester, Amsterdam en Den Haag waarin de auto’s, motoren en boten over elkaar heen tuimelen tussen de dagjesmensen en langs de grachten, en er en passant iemand struikelt over een fiets in het ov. Het is moeilijk om daar niet vrolijk van te worden.