NS: minder kans op stoel en meer treinen komen te laat

Spoor

De omzet, de winst én de kans op een zitplaats in de trein daalden in de eerste helft van 2017, blijkt uit de halfjaarcijfers van NS.

Ondanks dalende prestaties name de klanttevredenheid van NS-reizigers toe. Foto Jerry Lampen

Wie het afgelopen halfjaar met een NS-trein reisde, had daarbij minder kans op een zitplaats dan in dezelfde periode vorig jaar. De economie trekt aan, de werkloosheid daalt en dus nemen meer mensen de trein, schrijft NS bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

Naast de kans op een zitplaats daalde ook de omzet: met 2,5 miljard euro was die ruim een procent minder dan vorig jaar.

De megaboete van 41 miljoen euro die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) het spoorbedrijf dit jaar oplegde wegens het misbruiken van zijn economische machtspositie, drukt de winstcijfers flink. NS maakte 14 miljoen euro verlies – in de eerste zes maanden van 2016 was dit nog een plus van 69 miljoen euro. De ACM oordeelde dat NS de concurrentie met verboden middelen heeft gedwarsboomd om de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg te winnen. NS heeft overigens bezwaar gemaakt tegen deze uitspraak.

De vervoerder wijt het halfjaarverlies verder aan een stijging van de personeelskosten. NS nam meer personeel in dienst, onder meer om te voldoen aan strengere eisen voor dienstverlening. De daling van het Britse pond noemt NS als een andere oorzaak van de mindere winst- en omzetcijfers. Dochterbedrijf Abellio, zeer actief in het Verenigd Koninkrijk, leed daaronder.

Hoewel de kans op een zitplaats daalde, steeg de klanttevredenheid in de eerste twee kwartalen. 77,8 procent van de door NS onderzochte reizigers was content, een stijging van ruim anderhalf procent. Dit ook nog eens terwijl het aantal treinen dat op tijd aankwam met bijna een half procent daalde naar 91,4 procent.

Naast de ACM legde ook demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur, PvdA) NS eerder dit jaar een geldboete op. Samen met spoorbeheerder ProRail moet de vervoerder 2,3 miljoen euro aan het rijk betalen, omdat treinen op de hogensnelheidslijn vaak te laat aankomen en reizigers vaak moeten staan.