Rederij Hanjin laat grote schulden na

Scheepvaart

Het faillissement van de Koreaanse rederij Hanjin Shipping dreunt nog steeds na in de containervaart. De vele crediteuren blijven achter met lege handen.

Containerschip Montevideo van Hanjin. Foto Bloomberg

Schuldeisers van de failliet verklaarde Koreaanse rederij Hanjin Shipping, waaronder bedrijven in de Rotterdamse haven, hoeven niet te rekenen op uitbetaling van hun openstaande rekeningen. Meer dan 180 crediteuren hebben claims ingediend voor een bedrag van 10,5 miljard dollar (8,9 miljard euro). De curatoren hebben tot nu toe, zo bleek vorige week in een faillissementsrechtbank in het Amerikaanse Newark, 220 miljoen dollar (187 miljoen euro) bijeen weten te krijgen uit de verkoop van schepen, andere bezittingen en belangen in havens. Dat betekent dat crediteuren voor elke uitstaande dollar slechts 2 dollarcent retour kunnen verwachten.

Bijna een jaar geleden werd Hanjin Shipping, op dat moment de op zes na grootste containerrederij ter wereld, failliet verklaard. Overcapaciteit en lage vrachttarieven eisten het eerste grote slachtoffer in een sector die al jaren onder druk staat en zeer gevoelig is voor schommelingen in de wereldhandel. Mondiaal was het marktaandeel van Hanjin 2,9 procent, maar op de lijnen tussen Azië en de Verenigde Staten en Azië en Europa was dat respectievelijk 6,7 en 4,9 procent. Genoeg voor een ontwrichting van de wereldwijde goederenstromen. Een betrokkene vergeleek de impact voor de scheepvaart met de val van Lehman Brothers voor de financiële wereld.

De financiële gevolgen voor bedrijven die zaken deden met Hanjin worden nu pas duidelijk. Wereldwijd bleven meer dan een half miljoen containers steken op Hanjinschepen, die pas na juridisch getouwtrek konden worden gelost. Containerterminal ECT op de Eerste Maasvlakte blijft zitten met 11 miljoen euro aan onbetaalde rekeningen, blijkt uit het jaarverslag over 2016, schrijft Het Financieele Dagblad. De winst van het Griekse Danaos Corp, waar Hanjin containerschepen van charterde, ging van bijna 90 miljoen dollar in het eerste half jaar van 2016 naar 54 miljoen dollar in de eerste helft van 2017.

In de Rotterdamse haven gaat het juist goed met de containeroverslag, bleek vorige maand uit de halfjaarcijfers. Het aantal geloste en geladen standaardcontainers steeg in de eerste helft van 2017 met 9,3 procent. De vaarschema’s van de grote rederijen zijn dit jaar gunstig voor Rotterdam en twee nieuwe, geautomatiseerde containerterminals op de Tweede Maasvlakte draaien eindelijk goed.