Halfjaarcijfers NS: verlies en lagere kans op zitplaatsen

De economie trekt aan en de werkloosheid daalt en dus nemen meer mensen de trein, zegt de NS.

Een trein van de NS. Foto ANP

Wie het afgelopen halfjaar met een NS-trein reisde, had daarbij een lagere kans op een zitplaats dan in dezelfde periode vorig jaar. De economie trekt aan en de werkloosheid daalt, schrijft het spoorbedrijf in zijn halfjaarcijfers, en dus nemen meer mensen de trein.

De kans op een zitplaats tijdens de spits lag het afgelopen halfjaar op 95,2 procent. Volgens de NS is dat “iets onder het niveau van 2016″, hoewel het bedrijf niet ingaat op hoeveel het toen was. Naast de kans op een zitplaats daalde ook de omzet: met 2,5 miljard euro was die ruim een procent minder dan vorig jaar.

Economische machtspositie

De megaboete van 41 miljoen euro die de Autoriteit Consument en Markt (ACM) het spoorwegbedrijf dit jaar oplegde wegens het misbruiken van zijn economische machtspositie, drukt de winstcijfers flink. De NS draaide een verlies van 14 miljoen euro - in de eerste zes maanden van 2016 was dit nog 69 miljoen euro in de plus.

De ACM oordeelde dat het spoorbedrijf de concurrentie met verboden middelen dwarsboomde om de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg te winnen. De NS tekende overigens bezwaar aan tegen deze uitspraak.

De vervoerder wijt het halfjaarverlies verder aan een stijging van de personeelskosten. De NS nam meer personeel in dienst, onder meer om te voldoen aan strengere eisen voor dienstverlening.

Daling pond

De daling van het Britse pond noemt de NS als een andere oorzaak van de mindere winst- en omzetcijfers. Dochterbedrijf Abellio, dat actief is in het Verenigd Koninkrijk, leed daar onder.

Hoewel de kans op een zitplaats daalde, steeg de klanttevredenheid in de eerste twee kwartalen. 77,8 procent van de door NS onderzochte reizigers was content, een stijging van ruim anderhalf procent. Dit ook nog eens terwijl het aantal reizigers wier treinen op tijd aankwamen met bijna een half procent daalde tot 91,4 procent.

Nog een boete

Naast de ACM legde ook demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA, Infrastructuur) de NS eerder dit jaar een geldboete op. Samen met spoorbeheerder ProRail moet de vervoerder 2,3 miljoen euro aan de regering betalen, omdat treinen op de hogesnelheidslijn richting België vaak te laat aankomen en reizigers vaak moeten staan.