Recensie

Nederlandse rappers zijn de meesters tijdens Appelsap

Hiphop

Hiphopfestival Appelsap, genomineerd voor de Amsterdamprijs voor de Kunst, had zaterdag een diverse editie. De nadruk lag op Nederlandse rap.

Yung Nnelg tijdens zijn optreden op Appelsap. Foto Dennis Branko

Publiek met paraplu’s en rappers in regenjassen. Meisjes en vrouwen die in de gestage motregen dansen en ‘twerken’ (met achterwerk op en neer schudden), jongens in plastic poncho’s die tegen elkaar op springen en daarna een ‘high five’ geven. Het begon nat, maar hiphopfestival Appelsap werd dit jaar uiteindelijk toch een feestelijke editie.

Het Flevopark in Amsterdam-Oost trok deze zaterdag vanuit het hele land een groot (14.000 bezoekers) en divers hiphoppubliek, dat samenkwam om optredens te zien, te liggen op kussens, of te dansen op houten vlonders tussen de bomen. Appelsap, dit jaar genomineerd voor de Amsterdamprijs voor de Kunst, had een tijdje meer genres in de programmering opgenomen, maar presenteert zich inmiddels weer als een echt hiphopfestival.

En het aanbod is groot. Er was Britse hiphop, van Dave en J-Hus, en er waren Amerikanen als Young M.A. en Lil Wayne. Maar de nadruk lag op Nederlandse rap.

De Nederlandse raprevue op het hoofdpodium liep gesmeerd. Artiesten volgden elkaar snel op, de nummers waren kort. ‘Liefdesrapper’ Bokoesam, uit Amsterdam-Oost, had in bijna elk nummer een andere handlanger, zoals Idaly en de altijd opruiende Ray Fuego, die het podium verliet middels een duik in het publiek. Bokoesam, met geblondeerde krullen, zong over meisjes en ‘bumble bees’. Hij klonk nogal zoet, maar de aanhang sprong wild mee.

Appelsap is weer een echt hiphopfestival

Fresku, uit Eindhoven, kreeg steun van de felle Mocromaniac, voor onder meer het nieuwe ‘Juice’, een frivole danshit in discostijl.

En door ging de revue, met het prille De Fellas uit Amsterdam: zes stijlvol geklede rappers die ondanks het weer hun zonnebril ophielden. In de korte set speelden ze onder meer publieksfavoriet ‘Splash’, waar ze in het refrein – ‘Ik laat het op je regenen’ – hun eigen draai gaven aan het begrip neerslag.

Lil Wayne was één van de aanwezige Amerikaanse artiesten. Foto Joel Frijhoff

Yung Nnelg liet zien dat opwinding ook op een beheerste manier kan worden gestimuleerd. De jonge Amsterdammer heeft een rustige rapstijl en houding, maar bij zijn show bewoog het publiek als marionetten in zijn handen: zo stil of woest als hij het dirigeerde.

In de moshpit ontstond vaak een open cirkel, waarna de aanwezigen hard op elkaar in renden. Als mensen vielen, zei bijvoorbeeld Bokoesam dat men elkaar overeind moest helpen.

Dat de nadruk bij Appelsap ligt op ‘jong’ en ‘fris’, blijkt uit de artiestennamen: Yung Nnelg, Yung Felix, Young M.A., en Lil Wayne. Er was inderdaad jong talent, zoals Leafs Sensei (15), als gast bij Yung Nnelg, en de Britse, serieuze Dave (19) die zich nu al zorgen maakt over zijn pensioen, blijkt uit de tekst van ‘71’: ‘I’m tryna retire at 40/ I ain’t working till 71.

Maar afsluiter Lil Wayne, een Amerikaanse ster, die op zijn negende begon met rappen, is inmiddels toch 34. Zijn nummers werden begeleid door een drummer – een uitzondering bij alle voorgespeelde instrumentaties – en gebracht met bijtende dictie. Maar Wayne miste de bevlogenheid om het publiek te bespelen. Daarin waren de Nederlandse rappers deze dag de meesters.