Snapchat is allang geen beurslieveling meer

Tech

Snapchat sluit het tweede kwartaal af met een verlies van 433 miljoen dollar. De euforie is weg; concurrenten kopiëren hun ideeën.

Foto reuters

Het was begin maart een van de grootste beursgangen van de techwereld ooit: die van Snap Inc., het moederbedrijf van de populaire socialemedia-app Snapchat. Met een bedrag van 17 dollar per aandeel bombardeerde Snap Inc. zich in één klap tot een ‘startup’ die 24 miljard dollar waard was. Op de eerste dag steeg het aandeel verder naar 24 dollar.

De verwachtingen waren zo hooggespannen omdat de app een publiek trekt dat adverteerders maar moeilijk weet te bereiken: jongeren. Bijna de helft van de gebruikers van Snapchat is jonger dan 25 jaar.

Wat jongeren naar de app trekt, is onder meer dat naar elkaar verstuurde foto’s en video’s kort na te zijn gedeeld weer verdwijnen. Met steeds nieuwe ‘filters’, in real time toegevoegde fototrucjes zoals hondenoren, bloemenkransen of gezichtsvervormingen, kun je bovendien je lelijke of gekke zelf vieren. Daarmee gaat Snapchat in tegen het tot dan toe heersende internet-adagium dat alles wordt opgeslagen en is terug te vinden.

Lager dan startnotering

Maar van het beursoptimisme is nu weinig over. Na vijf maanden staat het aandeel zelfs lager dan de startnotering: 13,50 dollar. Snapchat presenteerde donderdag zijn cijfers over het tweede kwartaal en sluit dat af met een verlies van 433 miljoen dollar. Dat is meer dan 300 miljoen dollar extra ten opzichte van vorig jaar, toen het tekort uitkwam op 116 miljoen dollar.

Overigens maakte Snap Inc. over heel 2016 ruim een half miljard dollar verlies. Toch was er optimisme en enthousiasme rondom de beursgang: de Dow Jones-index ging die week door de 21.000 punten-grens heen, en die is nu al door de 22.000 gebroken. Ook zijn rentes op geleend geld laag. Bovendien wil niemand de boot missen met de enorme winsten die de grootste techbedrijven ter wereld inmiddels maken. Alibaba was in 2014 het laatste grote techbedrijf dat naar de beurs ging. En drie jaar is lang wachten voor hongerige beleggers.

Facebook kopieert

Tot nu toe lijkt Snap Inc. in niets een goudmijn te worden. Dat ligt voor een groot deel aan Facebook. Het bedrijf kopieerde het laatste jaar schaamteloos enkele belangrijke functies van Snapchat in zijn eigen apps. De mogelijkheid om ‘verhalen’ te maken, bijvoorbeeld, een serie al dan niet bewerkte foto’s en filmpjes die maximaal 24 uur zichtbaar blijven voor je contacten. Die functie, door Snapchat in oktober 2013 geïntroduceerd, imiteerde Facebook in bijna al zijn apps: Instagram, WhatsApp, Messenger en de Facebook-app.

En het kopieergedrag werkt. Instagram Stories, nu een jaar in gebruik als onderdeel van de Instagram-app, is inmiddels populairder dan Snapchat. In juni waren er dagelijks meer dan 250 miljoen gebruikers, tegenover 166 miljoen dagelijkse Snapchatters. WhatsApps verhalenfunctie ‘Status’, pas in februari gelanceerd, heeft volgens Facebook al 250 miljoen dagelijkse gebruikers.

Snap zegt niet gefrustreerd te zijn over dat kopieergedrag. „Dat Yahoo een zoekbalk heeft, betekent niet dat ze Google zijn”, zei topman Evan Spiegel bij de presentatie van de eerstekwartaalcijfers in mei. Ondertussen slaat Snap overnamebiedingen af. Google zou in 2016, dus vlak voor de beursgang, erover hebben nagedacht 30 miljard dollar voor het bedrijf neer te leggen, schreef Business Insider vorige week. In 2013 bood Facebook nog 3 miljard dollar voor Snap.