Cultuur

Interview

Interview

Prinsengrachtconcert tijdens het Grachtenfestival in Amsterdam.

Foto Koen van Weel / ANP

Het jongste talent van het Grachtenfestival

Grachtenfestival

Het Grachtenfestival in Amsterdam heeft een reputatie hoog te houden als talentscout: in het volle programma spelen altijd veel excellente jonge musici. Maar wie zijn de leukste musici van de állerjongste generatie? NRC selecteerde zes rijzende sterren onder de 17, die komende weken optreden in Amsterdam.

  • Achter de piano voel ik me vrolijk

    Radu Ratering (13)

    Radu RateringFoto Ronald Knapp

    ‘Toen ik zes was, namen mijn ouders me mee naar een recital van pianist Radu Lupu. Dat recital raakte me zo dat ik wist: dat wil ik ook. Ik was zeven toen ik begon, en ik vond pianospelen meteen prachtig. Zodra ik achter de piano ga zitten, voel ik me vrolijk.

    „Dat ik zelf óók Radu heet, is toeval. Ik ben vernoemd naar een andere Radu, een arts. Maar Radu Lupu is nog wel mijn grootste voorbeeld. Om zijn klank – altijd warm en expressief, ook als hij zacht speelt – en de manier waarop hij stiltes betekenisvol inzet en spanning weet te scheppen.

    „De belangrijkste les die ik tot nu toe geleerd heb is dat je je altijd goed moet voorbereiden. Bij concerten en concoursen gaan er altijd dingen anders dan je hoopte: de piano speelt niet fijn, de zaal klinkt niet lekker… Een goede voorbereiding voorkomt dat je daarvan schrikt en zorgt ervoor dat je – wat er ook gebeurt – toch van het optreden geniet.

    „Over tien jaar hoop ik natuurlijk dat ik een succesvol pianist ben. Maar het kan ook een totaal andere kant op gaan. Voor nu verheug ik me vooral op het komend jaar, waarin ik bij de Philharmonie Zuidnederland mag soleren.”

    Bron muziekfragment YouTube.

  • Ik hoop op een carrière als marimbasolist

    Steije Maurer (13)

    Steije MaurerFoto Majankafotografie

    ‘Ik speelde eerst slagwerk. Toen hoorde ik op YouTube de Variations on Japanese Children’s Songs, gespeeld door Keiko Abe, een legendarische Japanse marimbaspeelster van nu 80. Zoals zij speelde, dat wilde ik ook kunnen. Dus ging ik steeds harder studeren.

    „Tot 1984 was de marimba een kleiner instrument, maar Abe zorgde ervoor dat er een vijfoctaafs concertmarimba werd ontwikkeld. Ze heeft veel componisten overgehaald voor marimba te schrijven, en componeert ook zelf. Haar muziek klinkt vooral heel ‘echt’, dichtbij de natuur. Ze vond daarvoor ook haar eigen harmonieën uit.

    „Ik krijg binnenkort in Zwitserland een masterclass van haar. Haar lessen schijnen heel spiritueel te zijn: je gaat muzikaal de diepte in, maar ze praat ook over het leven zelf en hoe dat te maken heeft met muziek.

    „Ik oefen nog steeds alle slagwerkinstrumenten, dan kun je altijd nog in een orkest spelen. Maar ik hoop op een carrière als marimbasolist. En ik denk ook dat het kan, als je heel graag wilt. Ook daarom is Abe zo’n voorbeeld. Op je 80ste nog elke dag zo energiek te spelen… Er zijn ook marimbaspelers die een carrièreswitch maken op hun 50ste en dan op kantoor gaan zitten.”

    Bron muziekfragment YouTube

  • Op bastrombone moet je modern repertoire spelen

    Pelle van Esch (15)

    Pelle van EschFoto Majankafotografie

    ‘Zo lang ik me kan herinneren spitsen mijn oren zich bij de lage bromtonen van het orkest, misschien omdat die je lichaam zo aangenaam laten trillen. Dat voel je tot diep in je vezels. Als kind koos ik daarom tuba, maar die is nogal groot, en dus liet mijn moeder me kennismaken met de trombone. Die vond ik ook gaaf klinken.

    „Voor de bastrombone bestaat weinig solorepertoire. Het instrument kwam pas begin twintigste eeuw in zwang. Wel kun je er goed werken voor cello of bariton op spelen. Bach, Mozart en Beethoven leefden voor de komst van de bastrombone, dus wij zijn aangewezen op modern repertoire. Dat vind ik niet erg. Ik componeer zelf ook, al sinds mijn tiende. Voor mijn optreden in de Westerkerk heb ik iets geschreven bij het thema van het Grachtenfestival, ‘In Stijl’. Ik heb antiekwinkels gegoogled en door wat ik daar zag liet ik me inspireren tot muziek.

    „Een componist die ik bewonder, is Igor Stravinsky. Sinds zijn Sacre du Printemps is muziek nooit meer hetzelfde geweest. Het is ruim een eeuw oud, maar in mijn oren klinkt het nog altijd nieuw. Sinds de Sacre kan alles. En dat vind ik als componerende bastrombonist wel zo aantrekkelijk.”

    Bron muziekfragment YouTube.

  • De contrabas zingt ons ingetogen toe

    Sasha Witteveen (14)

    Sasha WitteveenFoto Peter van Mulken

    ‘Mijn moeder is pianolerares, dus op die achtentachtig toetsen leerde ik als kind de klassieke muziek kennen. Rond mijn tiende bekeken we een oude film op televisie, Some like it hot, met Marilyn Monroe. Ik werd gegrepen door een scène waarin acteur Jack Lemmon contrabas speelde. Hij draaide het enorme instrument in zijn handen rond alsof hij ermee danste. Bovendien fascineerde die lage en diepe klank me.

    „Mensen hebben vaak een verkeerd beeld van de contrabas. Hij ziet eruit als een reus, en daarom denken ze dat hij brult. Maar niets is minder waar, hij is een zachtmoedig instrument, dat ons rustig en ingetogen toezingt. Hij klinkt en voelt vertrouwd. Binnen het orkest legt de bas het fundament voor de anderen. Maar hij kan ook soleren. Tijdens het Grachtenfestival speel ik onder meer een stuk van Giovanni Bottesini, een 19de-eeuwse virtuoos op contrabas.

    „Komende jaren wil ik proberen om bij de LGT Young Soloists te komen, een orkest van internationale talenten, dat concerten geeft van New York tot Beijing. Dan trek ik met contrabas de wereld over.”

    Bron muziekfragment YouTube.

  • Er is weinig repertoire voor altviool en hobo

    Anuschka Pedano (16) & Maria Pedano (14)

    Anuschka Pedano
    Foto Majankafotografie
    Maria Pedano
    Foto Majankafotografie

    Anuschka: „Toen ik twee jaar was keek ik met mijn oma naar het Prinsengrachtconcert met Janine Jansen. Ik schijn te hebben geroepen: ‘Dat wil ik ook!’”

    Maria: „Onze oma nam ons al heel jong mee naar concerten. Eigenlijk zijn we vanaf dat we baby’s waren opgegroeid met klassieke muziek.”

    Anuschka: „Op mijn zevende mocht ik eindelijk beginnen met vioolspelen, maar het klonk totaal niet als Janine Jansen. Iemand raadde me toen de altviool aan. Ik ben verliefd geworden op de diepe, warme klank. De altviool is een heel romantisch instrument.”

    Maria: „Ik ging kijken op de muziekschool waar Anuschka les had. Daar zag ik voor het eerst een hobo. De hobo was even groot als ik – ik was toen zes – en tot verbazing van de lerares kreeg ik er meteen geluid uit. Ze nodigde me uit voor een proefles. Daarnaast heb ik sinds twee jaar zangles en ben ik helemaal weg van het Franse chanson. Vorig jaar heb ik het Concours de la Chanson Alliance Française gewonnen.”

    Anuschka: „We vinden het leuk om samen muziek te maken. Helaas is er weinig repertoire voor altviool en hobo. Dus we maken zelf bewerkingen.”

    Maria: „Deze zomer hebben we opgetreden op het festival Wonderfeel, samen met pianist Florian Verweij. Dat klikt onderling heel erg goed, zowel muzikaal als persoonlijk.”

    Anuschka: „Onze vader komt uit Argentinië. Onze droom is om samen op te treden in Buenos Aires, liefst met muziek van Astor Piazzolla.”

    Bron muziekfragment YouTube.

  • Muziek is gewoon mijn leven

    Aidan Mikdad (15)

    Aidan MikdadFoto Ronald Knapp

    ‘Op dit moment studeer ik drie weken in Zwitserland, aan de Academy van het Verbier Festival. Dit is de mooiste plek op aarde. Vanuit mijn oefenruimte kijk ik uit over de bergen en overal kom je beroemde musici tegen – buiten staat bijvoorbeeld cellist Mischa Maisky te roken.

    „Vorig jaar was ik hier voor het eerst, op uitnodiging van pianist Jean-Yves Thibaudet. Het is een ongelooflijk inspirerende omgeving. Ik krijg masterclasses van grootheden als András Schiff, Sergei Babayan en Ferenc Rados.

    „De afgelopen jaren heb ik al veel hoogtepunten beleefd, zoals mijn debuut op de Franse radio en soleren in Mozarts Pianoconcert nr. 20 in de Grote Zaal van het Concertgebouw. Maar het mooiste tot nu toe was het Jubileumconcert van de serie Meesterpianisten, waarin ik zowel solo speelde als een werk voor twee piano’s met Sasha Romanovsky.

    „Binnenkort doe ik staatsexamen voor de middelbare school en over twee jaar rond ik mijn bachelor af in het versnelde programma van het Conservatorium van Amsterdam. Daarna is het mijn plan om in het buitenland verder te studeren. Ik wil groeien als mens en als muzikant en zoveel mogelijk muziek leren kennen. Muziek is gewoon mijn leven.”