Openen nieuwe locaties laat omzet Basic-Fit stijgen

Er zijn nu 98 clubs meer dan vorig jaar. Een nettoverlies werd omgezet in nettowinst.

Foto Jeroen Jumelet/ANP

Door een hoop nieuwe vestigingen te openen is de omzet van Basic-Fit in het eerste half jaar van 2017 met 26 procent gestegen, ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit publicatie van de halfjaarcijfers van de fitnessgigant. Ook boekte het bedrijf een positief nettoresultaat van 2,2 miljoen euro. Vorig jaar was dat nog 26,1 miljoen in de min.

De omzet steeg tot 156 miljoen euro. In totaal heeft Basic-Fit nu 466 clubs, verdeeld over vijf landen. Dat zijn er 98 meer dan vorig jaar. In Frankrijk is het aantal nieuwe locaties het hoogst. Konden Fransen in de eerste helft van 2016 nog op 44 locaties terecht, nu op 114. Het totale aantal leden is gestegen van 1,12 miljoen naar 1,36 miljoen.

Basic-Fit is nog niet klaar met het openen van nieuwe vestigingen. Dit jaar zijn er al 47 geopend, 30 zijn onder constructie en voor 41 zijn de contracten getekend. De fitnessketen zegt de komende jaren met zo’n honderd locaties per jaar te willen groeien.

In Nederland waren er negen locaties meer dan vorig jaar: 149. De omzet steeg met 13 procent tot 55 miljoen euro. België is in absolute zin de grootste markt van Basic-Fit. Daar zijn 163 clubs, die goed zijn voor een omzet van 59 miljoen euro.

Vorig jaar juni ging Basic-Fit naar de beurs. Een aandeel is nu rond de 16,60 euro waard. Bij de entree op de beurs was dat nog 17,50 euro.