Vrolijkheid bij Ahold slaat niet over op beleggers

Kwartaalcijfers

Ahold Delhaize boekte het tweede kwartaal meer omzet en winst. En de fusie tussen de twee bedrijven levert meer op dan gedacht.

De fusie van Ahold en Delhaize kost 30 miljoen euro meer dan gedacht. Foto Jerry Lampen/ANP

Hello everyone! In beeld verschijnt het hoofd van topman Dick Boer van Ahold Delhaize, die eigenhandig de camera hanteert. Het hoofdkantoor in Zaandam vormt het decor voor zijn filmpje ter gelegenheid van de halfjaarcijfers van Ahold Delhaize; Boer is te zien in het ‘Innovatie café’, voor een koffieautomaat, in de hal en in het atrium.

De topman van het supermarktconcern is vrolijk gestemd. Niet zo gek, want Ahold Delhaize, dat vorig jaar ontstond uit een fusie tussen het Nederlandse Ahold en zijn Belgische branchegenoot Delhaize, presenteerde woensdag goede resultaten: in het tweede kwartaal van 2017 heeft het concern meer verkocht en meer winst gemaakt dan een jaar eerder.

De omzet steeg met 3,4 procent tot 16 miljard euro. De operationele winst steeg met 16 procent tot 584 miljoen euro. De omzet over de eerste helft van 2017 kwam uit op 31,8 miljard euro, de operationele winst bedroeg in diezelfde periode 1,1 miljard.

Ook in Nederland gaat het goed: de omzet in het tweede kwartaal bedroeg 3,4 miljard euro, een stijging van 5,6 procent.

Het enthousiasme van Dick Boer werd niet gedeeld door beleggers: de koers van het aandeel Ahold Delhaize daalde en noteerde woensdag bij het sluiten van de beurs 3,2 procent lager, iets boven de 17 euro. In juni kreeg Ahold Delhaize al een flinke koersval te verduren, toen webwinkel Amazon aankondigde Whole Foods over te nemen. „Er is veel onrust in de markt”, zegt Boer in een telefonische toelichting. „We zijn goed bezig, maar kennelijk kunnen we die bezorgdheid niet wegnemen.”

Prijzen verlagen

De synergievoordelen van de fusie tussen Ahold en Delhaize waren beraamd op 500 miljoen euro, maar komen vanaf 2019 naar verwachting uit op 750 miljoen euro per jaar. Die extra 250 miljoen investeert het bedrijf weer in de winkels, om de klant „extra kwaliteit en service” te bieden, zegt Boer. Een groot deel van het bedrag gaat naar de Amerikaanse markt, die immers goed is voor tweederde van de omzet van Ahold Delhaize. Sommige ketens van het concern gaan hun prijzen verlagen, vooral van de huismerken.

De kosten die het concern moet maken voor de fusie, waren begroot op 350 miljoen, maar dat was iets te optimistisch: daar komt nog eens 30 miljoen euro bovenop.