Post

Pakketbezorging groeit harder dan daling post

De groei van de Nederlandse pakketbezorging gaat sneller dan de krimp van de postbezorging. In 2016 steeg het aantal bezorgde pakjes ten opzichte van 2015 met 12 procent naar 350 miljoen. Daarvan gingen 152 miljoen pakjes van bedrijven naar consumenten. Het aantal poststukken van zakelijke afzenders daalde met 10 procent naar 2,6 miljard. De omzet voor pakketten bedroeg 1,8 miljard euro, voor brieven 1,2 miljard euro. Consumenten verstuurden in 2016 196 miljoen brieven en kaarten, gemiddeld 12 per persoon. De postzegelprijs steeg vorig jaar van 0,73 euro naar 0,78 euro.

Dat blijkt uit de donderdag gepubliceerde Post- en pakkettenmonitor 2016 van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De mededingingsautoriteit verzamelde gegevens van 28 postvervoerders en 6 pakketvervoerders. Van de 28 postbedrijven zijn er 18 ook actief als pakketvervoerder.

Met een marktaandeel van 60 procent is PostNL de grootste binnenlandse pakketvervoerder. Bij de post neemt concurrentie toe. Regionale vervoerders van langzame zakelijke post (bezorging binnen 48 of 72 uur in plaats van 24 uur) hebben een marktaandeel van 35-40 procent. PostNL sprak zich begin deze week uit tegen meer concurrentie op de postmarkt.