John de Mol capituleert in strijd om Telegraaf-concern

Talpa

Met de intrekking van zijn overnamebod laat John de Mol zijn droom om zijn multimedia-imperium met print uit te breiden los.

John de Mol kon te weinig aandelen in TMG bemachtigen. Sander Koning / anp

Media-ondernemer John de Mol heeft zijn jacht op Telegraaf Media Groep (TMG) opgegeven. Zijn bedrijf Talpa Holding doet het overnamebod op het moederbedrijf van De Telegraaf niet gestand, zo liet het woensdagavond weten in een persbericht. De termijn waarin aandeelhouders hun stukken konden aanmelden, was toen net verlopen. „Hiermee komt vooralsnog een einde aan Talpa’s poging om TMG als geheel over te nemen.”

Reden voor capitulatie: Talpa kan te weinig aandelen krijgen. Slechts 1,3 procent van de stukken zijn door de aandeelhouders aangeboden. Erg verrassend is dat echter niet. De meerderheid van de TMG-aandelen waren al vóór De Mol half juni zijn bod uitbracht in handen van een andere partij: het Belgische uitgeefconcern Mediahuis, tevens eigenaar van NRC. Van tevoren stond al vast dat Talpa de aandelen van Mediahuis nooit zou krijgen.

De Mol vecht al sinds januari om het eigenaarschap van TMG. Na een biedingsstrijd en een rechtszaak – aangespannen en verloren door De Mol – heeft Mediahuis gewonnen. Voor zes euro per aandeel werd het Belgische bedrijf in juni eigenaar van een meerderheid van de aandelen van TMG. Het hogere bod van 6,50 euro per aandeel van De Mol heeft dat niet kunnen verhinderen.

Maar helemaal af van De Mol is Mediahuis nog niet. Al vóór Talpa half juni een officieel bod uitbracht op TMG, had De Mol al 29 procent van de aandelen verworven. Dat „strategische belang” heeft Talpa nog steeds en houdt het aan, staat in het persbericht. Mediahuis heeft door zijn meerderheidsbelang weliswaar de beslissende stem, maar met een belang van 29 procent is De Mol een minderheidsaandeelhouder om rekening mee te houden.

Verhoudingen andersom

Daarnaast heeft Mediahuis nog met De Mol te maken in de samenwerking op het gebied van radio. Sinds vorig jaar zijn Talpa en TMG samen eigenaar van de zenders Radio538, Radio10, Sky Radio en Radio Veronica. In dít gezamenlijke bedrijf liggen de verhoudingen min of meer andersom: Talpa houdt 77 procent van de aandelen. Ook werken Talpa en TMG samen aan online televisie, wat ze ‘Over-the-Top Televisie’ noemen. Online tv-dienst Telegraaf VNDG is hier een voorbeeld van.

Mediahuis ziet De Mol als minderheidsaandeelhouder het liefst vertrekken. Mogelijk, zo speculeerden betrokkenen eerder, wil De Mol dat wel doen in ruil voor een gunstige deal over de radiozenders.

Nu hij TMG niet in handen kan krijgen, moet De Mol ook zijn droom loslaten om zijn multimedia-imperium op korte termijn met print uit te breiden. In april dit jaar lukte het wel om de enige eigenaar te worden van SBS Broadcasting, waar televisiezenders SBS6, Net5, Veronica en SBS9 onder vallen. Talpa was al eigenaar van een derde van de aandelen en kon de rest overnemen van het Finse mediabedrijf Sanoma. In de aankondiging van de SBS-deal liet De Mol weten aan een groot Nederlands multimediabedrijf te bouwen, actief in televisie, radio, print en online. „Dat impliceert”, verklaarde hij toen omineus in het persbericht, „dat SBS onderdeel zal zijn van iets wat groter is dan alleen televisie”.

Eerder verzekerde een ingewijde NRC ervan dat Talpa ook een „plan B” had voor print, voor als het niet zou lukken met TMG. Hoe dat alternatieve plan eruitziet, is onbekend.