Verkoop in Azië stuwt winst ABN Amro

Halfjaarcijfers

De winst van ABN Amro verdubbelde bijna in het eerste halfjaar van 2017. De bank gaat meer inzetten op duurzaamheid.

Foto Remko de Waal / ANP

ABN Amro heeft het afgelopen half jaar fors meer winst gemaakt. De winst verdubbelde bijna, naar 1,6 miljard euro. Dat komt voor een deel door de winst van 200 miljoen euro die de bank heeft gemaakt op de verkoop van de private banking activiteiten in Azië en het Midden-Oosten. Maar ook zonder bijzondere posten is de winst over het eerste half jaar hoger uitgevallen dan een jaar eerder.

Dit is „een goed resultaat”, zei bestuursvoorzitter Kees van Dijkhuizen tijdens de persconferentie woensdag. De uitvoering van de strategie begint volgens hem effect te sorteren. ABN Amro verkocht meer kredieten, zowel hypotheken aan particulieren als leningen aan zakelijke klanten. Daarbij werd de bank geholpen door de aanhoudende groei van de Nederlandse economie. Tegelijkertijd beginnen de kostenbesparingen die ABN Amro doorvoert vruchten af te werpen, zei Van Dijkhuizen. De kosten zijn weliswaar gestegen, maar die stijging kan volledig worden verklaard door „incidenten”, zoals kosten voor een reorganisatie van 25 miljoen euro. Als alle eenmalige posten buiten beschouwing worden gelaten, zijn de kosten juist gedaald.

ABN Amro, nog altijd voor 63 procent in handen van de staat, kondigde woensdagochtend ook een nieuwe doelstelling aan op het gebied van duurzaamheid. De bank wil het energielabel van haar eigen gebouwen en het vastgoed van haar klanten verbeteren tot een gemiddeld energielabel A. Nu is het gemiddeld D, zei Van Dijkhuizen. Aangezien tweederde van de leningenportefeuille van ABN Amro bestaat uit woningen en gebouwen, denkt de bank de CO2-reductie in Nederland zo met 2 megaton te kunnen reduceren. Dat komt overeen, zei Van Dijkhuizen, met de jaarlijkse uitstoot van 800.000 auto’s.