“Het lijkt er op dat een deel van de oudere generatie afhaakt”, zegt festivaldirecteur Eric van Eerdenburg in de aanloop naar Lowlands 2014. Voor het eerst in erg lange tijd duurt het flink langer dan het jaar ervoor voordat Lowlands uitverkocht raakt.

25 jaar Lowlands

Lowlands 2014 Zo koud dat je liever thee drinkt dan bier

Door Peter Zantingh, 10 augustus 2017

Lowlands 2014 “Het lijkt er op dat een deel van de oudere generatie afhaakt”, zegt festivaldirecteur Eric van Eerdenburg in de aanloop naar Lowlands 2014. Voor het eerst in erg lange tijd duurt het flink langer dan het jaar ervoor voordat Lowlands uitverkocht raakt.

Het uitgebreide nachtprogramma en grote dance-acts als Skrillex, Major Lazer en dit jaar Disclosure boren een nieuw soort publiek aan, maar stoten tegelijkertijd de rockliefhebbers af voor wie het lang geleden vooral bedoeld was.

Een andere verklaring voor de afnemende interesse bij die groep kan zijn dat er nóg een festival bij komt, vanuit de eigen gelederen nota bene. Lowlands-organisator Mojo zet Down The Rabbit Hole op, een knussere versie met meer aandacht voor alternatieve muziek.

Stromae op een koud Lowlands

Het is zo’n koude editie dat de rijen voor koffie veel langer zijn dan die voor bier, en op zondag is er zo’n beetje op het hele terrein geen andere theesoort meer te krijgen dan wat saaie Earl Grey. Lowlands grijpt in na jaren van klachten en schaft het statiegeld op de plastic bekers af: daar leken steeds meer mensen op af te komen die hoofdzakelijk voor het bekerrapen op Lowlands waren (en daar naar verluidt zo’n 1.000 euro per dag mee op te halen) en zich in sommige gevallen ook bezondigen aan zakrollen en diefstal.

Snoop Dogg, Disclosure, Skrillex en Queens Of The Stone Age zijn vanzelfsprekende publieksfavorieten, terwijl de Franstalige Belg Stromae de next big thing is. Het programma is goed, niet meer en niet minder, maar er dreigt in de verte iets: de concurrentie van die nieuwe festivals betekent dat publiek én acts net zo goed voor iets anders kunnen kiezen.

Dat geldt in 2014 bijvoorbeeld voor The War on Drugs, een band die volgens critici het album van het jaar heeft gemaakt maar voor Best Kept Secret kiest. De zondag wordt desondanks gered door de man die volgens diezelfde critici het beste album van Nederlandse bodem gemaakt heeft: rapper Typhoon zet de Bravo op z’n kop.

Affiche 2014
speaker 2,60 185,- Muntprijs Ticketprijs

Driedaagse enclave voor de happy few

Het meisje dat al op vrijdagmiddag een bord omhoog hield met de tekst ‘Ik kom alleen voor Snoop Dogg’ vatte het actuele Lowlandsgevoel perfect samen. Iedereen maakt zijn eigen festival, veelal met een speciale app die een kwartier van tevoren waarschuwt waar de act begint. Het aanbod was groot en divers, van traditionele rock tot vuige elektro en van live-interviews met auteurs tot maatschappelijk geëngageerd theater. Ook de keuze aan eettentjes was overvloedig en het publiek werd tot creativiteit aangezet met een knutselwerkplaats in karton en textiel. Lees verder

Lowlands.

Foto Andreas Terlaak

In Beeld: Lowlands 2014

De verdienste van Lowlands is dat in de hoeken en kieren van het festival bekend en onbekend talent te vinden is. In de kleinere tenten was veel belangstelling voor bijvoorbeeld Glass Animals, de slimme raps van zangeres Mapei en voor singer/songwriter Vance Joy. Elders speelden grotere acts zoals Snoop Dogg en Stromae. Fotograaf Andreas Terlaak was er weer het hele weekend bij.

Dag 1 Dag 2 Dag 3

Sfeerbeeld

Foto Andreas Terlaak

Lowlands: niets voor meisjes

Gisteren stapte ik de feesttent uit, recht in een modderplas. Geschrokken van de plotse wisseling in reliëf, sprong ik terug. Twee mannen commentarieerden: “Niets voor meisjes, modder”. Dankzij de regen, die dit weekend in korte, penetrerende buien neerkwam, was het gehele festival misschien wel ‘niets voor meisjes’. Gelukkig maken poncho’s iedereen vormloos. Lees verder…

Video Captain Video

Blaudzun

Blaudzun. Foto Ferdy Damman/ANP

Redactie 25 jaar Lowlands
Amanda Kuyper, Peter Zantingh, Len Maessen.
Eindredactie
Paul Steenhuis en Sandra Smallenburg.
Vorm
Koen Smeets.
Techniek
Milo Vermeulen en Koen Smeets.
Infographics
Wouter van Dijke, Yordi Dam, Pepijn Barnard en Stef Tervelde.
Beeldredactie
Nicole Robbers en Joyce Siahaya.
Video
Elze van Driel en Nina van Hattum.
Social Media
Jisca Cohen en Luuk Willekens.
Productie
Koen Smeets.
Met dank aan Lowlove.nl.