Werd alles duurder toen de euro kwam? Lowlands in elk geval wel, al was dat in de gulden-jaren ook steevast zo. De prijs voor een ticket gaat van 195 gulden (88,50 euro) in 2001 naar 97,50 euro in 2002.

25 jaar Lowlands

Lowlands 2002 Waarom was zo’n festival ook alweer leuk?

Door Peter Zantingh, 10 augustus 2017

Lowlands 2002 Werd alles duurder toen de euro kwam? Lowlands in elk geval wel, al was dat in de gulden-jaren ook steevast zo. De prijs voor een ticket gaat van 195 gulden (88,50 euro) in 2001 naar 97,50 euro in 2002.

De tiende editie van Lowlands blijkt na jaren van constante groei een kantelpunt. Er komen wéér meer mensen, 60.000 in totaal, maar dat blijkt te veel. Bezoekers klagen over de drukte. De Hemelpoort, zoals de doorgang tussen de twee terreindelen genoemd wordt, is als de Kalverstraat op zaterdagmiddag. Als ook de regen er nog bij komt en tot je enkels door de modder waden onvermijdelijk wordt, is de lol er bij velen wel vanaf. Waarom was zo’n festival ook alweer leuk?

De maximale bevolking is bereikt

Groter dan 55.000 kan dus eigenlijk niet, ziet de dan net aangestelde festivaldirecteur Eric van Eerdenburg. Daar komt bij dat het programma door hevige concurrentie van (vooral) Britse festivals tegenvalt: de bezoekers moeten het doen met headliners als Korn, Incubus, Nickelback, Underworld, DJ Tiësto en de met een Vodafone-commercial beroemd geworden Dandy Warhols.

Overbevolkt, te commercieel en te lollig (met een Lekker Single Night en het Concert des Levens met Koos Alberts): Lowlands 2002 is te ver doorgeschoten en gaat de boeken in als de drukste, maar waarschijnlijk ook minste editie uit de festivalhistorie.

Affiche 2002

Lowlands: een kunstzinnige modderkermis

Twee voetgangersstromen tekenden zich af in de troosteloze blubberbende na de regenbuien van zaterdag. Op de betonnen paden schuifelden zij die hun schoeisel nog enigszins toonbaar wilden houden. Door de modder aan weerszijden ging het sneller, maar daar moest je bereid zijn om soms tot aan je enkels door de modder te waden.

De 60.000 bezoekers van het Lowlandsfestival lieten zich er niet door weerhouden om, misschien wat langzamer dan anders, op zoek te gaan naar popmuziek, theater, film, voedsel, aanspraak of dansplezier. Het wonder van de Flevopolder voltrok zich voor de tiende keer, en weer werden er meer mensen toegelaten op het terrein dat al vóór de modderkermis een overbevolkte indruk maakte. Lees verder

Door de drukte heen

“Ongeveer 15 jaar geleden was ik met mijn toenmalige vriendin op Lowlands en als we door een drukke mensenmassa heen wilden nam ik haar op mijn schouder en deden we alsof ze buiten bewustzijn was. Niet de netste manier om snel door de massa heen te gaan, maar toentertijd hadden we er wel veel lol om!”.”

Nick Bek, Krimpen aan den IJssel

speaker 1,75 97,50 Muntprijs Ticketprijs

Lowlands op tv, radio en web

Dansend voor het podium of liggend in het gras is luisteren naar bands als The Dandy Warhols, Zuco 103 en Underworld natuurlijk het leukst. Maar bezoekers aan het driedaagse popfestival Lowlands bij Biddinghuizen, dat morgen begint, hoeven in theorie hun tent niet meer uit. Via Lowlands On Air (96.0 FM) kunnen zij hun favoriete artiesten ook horen. Een lokale zender is speciaal voor het festival in de lucht en wordt verzorgd door 3FM en VPRO.

Lowlands bereikt de grens

Lowlands werd ooit opgezet als een stad waar in cultuur geïnteresseerde jongeren van alles van hun gading kunnen vinden, aldus Van Eerdenburg. “Die formule is nog altijd een succes. Misschien waren we ooit wat huiverig om er schrijvers neer te zetten. Maar dan zagen we toch op zondagochtend, bij een temperatuur van 40 graden, negenhonderd jongeren ademloos luisteren naar Ronald Giphart.” Lees verder

Redactie ‘25 jaar Lowlands’
Amanda Kuyper, Peter Zantingh, Len Maessen.
Eindredactie
Paul Steenhuis en Sandra Smallenburg.
Vorm
Koen Smeets.
Techniek
NRC Nieuwe Media Team, Milo Vermeulen en Koen Smeets.
Infographics
Wouter van Dijke, Yordi Dam, Pepijn Barnard en Stef Tervelde.
Beeldredactie
Nicole Robbers en Joyce Siahaya.
Video
Elze van Driel en Nina van Hattum.
Social Media
Jisca Cohen en Luuk Willekens.
Productie
Koen Smeets.
Met dank aan Lowlove.nl.