Lowlands 1999 Het is de zevende editie van Lowlands, en je zou kunnen zeggen dat de opbouwfase definitief is afgerond.
In 1999 worden de contouren duidelijk van wat op dit terrein kan en nog tot in lengte van dagen hetzelfde zal blijven: de indeling van de campings, de tweedeling van het terrein (met Cape Lowlands voorin en Planet Paradise achterin) en de maximale capaciteit van 55.000 tot 58.000 bezoekers. Het festival zal zichzelf in de decennia erna nog vele malen opnieuw proberen uit te vinden, tenten toevoegen, schrappen en verschuiven, maar deze elementen blijven grofweg constant.
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/08/1129068a-edit.jpg)
Meer cultuur op Lowlands
Er is een nieuwe tent, de India, middelgroot en bedoeld voor de kleinere pop- en rockbandjes. De Dommelsch, het naar de bierleverancier vernoemde podium, wordt na 23.00 uur een buitenbioscoop. En het nachtprogramma wordt belangrijker: in vrijwel alle tenten gaan de dj’s en feestjes tot diep in de nacht door.
Aanwezigen betalen dat jaar 160 gulden (73 euro) voor een kaartje, om onder meer The Offspring, dEUS, The Chemical Brothers, Soulwax en Krezip te kunnen zien. De Belgische acts - naast dEUS en Soulwax ook Zita Swoon en de gevoelige rockband Arid - doen het goed, maar muzikaal is het verder een wat vlakke editie.
Verder gooit Lowlands het culturele net nog wat verder uit: er is voortaan ook serieus theater, net als stand-upcomedy en literatuur. Lowlands 1999 is gemoedelijk, met perfect festivalweer (21 tot 24 graden), en zonder échte muzikale hoogtepunten. Een dieptepunt is er wel: op de camping klimt een festivalbezoeker in een lichtmast, maar hij valt er van grote hoogte uit en overleeft de val niet.

Serieus theater maakt Lowlands nog gevarieerder
Annemiek van Grondel
Concertorganisatie MOJO heeft van Lowlands een festival gemaakt dat nu 55.000 bezoekers trekt. Door een betere terreininrichting waren de afstanden tussen de circustenten met muziek, theater en film kleiner. Behalve aan het decor in de tenten was aan de gehele entourage grote aandacht besteed. Lees verder
Faithless “God is a DJ”. Video fjcblk
Achterneef
“Ik heb veel prachtige edities sinds 1998 meegemaakt maar mijn meest bijzondere verhaal begint in 1999. Het was mijn tweede opeenvolgende jaar Lowlands en ik had een half jaar contact met mijn achterneef Ben Nunnikhoven via e-mail. Hij woonde in Pella, Iowa, VS, studeerde Frans en ging dat jaar in Parijs studeren.
Of hij een week bij mij kon blijven? Natuurlijk. En zo boekte hij een ticket naar Amsterdam in plaats van Parijs. Helemaal prima totdat hij me vertelde dat hij de donderdag voor Lowlands aan zou komen op Schiphol. Ehm… Tja. Dus vroeg ik hem of hij mee wilde gaan naar Lowlands. Zonder koffer (die was bij aankomst kwijt) maar met een extra ticket gingen we samen met vrienden en wat nieuwe kleding naar de polder. Het was zo goed bevallen dat hij aan het eind van het studiejaar, in augustus, opnieuw naar Biddinghuizen kwam. Dat doet hij dit jaar opnieuw, voor de 15e keer.”
Arnold Nunnikhoven, Tilburg
Mojo-concerten verkocht aan SFX
Mojo, verreweg de grootste organisator van pop- en jazzconcerten in Nederland, komt in Amerikaanse handen. Tachtig procent van de aandelen in Mojo zijn verkocht aan het Amerikaanse SFX Entertainment. De omzet van Mojo bedraagt ongeveer 100 miljoen gulden. De overnameprijs is niet bekend gemaakt. Lees verder
Def P. Video William Dijkens
Van Scapino dans naar Eddy Wally
Sietse Meijer
Oorspronkelijk begonnen met voornamelijk popmuziek, is Lowlands nu een festival waar je van het Scapino-ballet naar een dansvloer met hippe dance kunt lopen, van plat camp-amusement met de Vlaamse zanger Eddy Wally dat toch goed in het geheel past. Lees verder
- Redactie ‘25 jaar Lowlands’
- Amanda Kuyper, Peter Zantingh, Len Maessen.
- Eindredactie
- Paul Steenhuis en Sandra Smallenburg.
- Vorm
- Koen Smeets.
- Techniek
- NRC Nieuwe Media Team, Milo Vermeulen en Koen Smeets.
- Infographics
- Wouter van Dijke, Yordi Dam, Pepijn Barnard en Stef Tervelde.
- Beeldredactie
- Nicole Robbers en Joyce Siahaya.
- Video
- Elze van Driel en Nina van Hattum.
- Social Media
- Jisca Cohen en Luuk Willekens.
- Productie
- Koen Smeets.
- Met dank aan Lowlove.nl.