Lowlands groeit hard, van 12.500 naar 20.000 bezoekers, en wordt een breder cultuurfestival. De ingang is waar later de Grolsch/Heineken-tent zal komen te staan.

25 jaar Lowlands

Lowlands 1995 Trek die fokking haring uit de grond

Door Peter Zantingh, 10 augustus 2017

Lowlands 1995 Lowlands groeit hard, van 12.500 naar 20.000 bezoekers, en wordt een breder cultuurfestival. De ingang is waar later de Grolsch/Heineken-tent zal komen te staan.

De drie muziektenten uit 1994 (Alpha, Bravo en Charlie) zijn terug, aangevuld met de Delta voor theater en comedy en de Echo, waar onder meer de toekomstige Tarantino-klassiekers Pulp Fiction en True Romance te zien zijn.

Het is voor het eerst uitverkocht - en ook voor het eerst klinkt de suggestie dat Lowlands misschien al té groot is voor wat het wil zijn. Anders gezegd: het festival heeft groeistuipen. Alle tenten staan bij elk optreden stampvol.

Klaar om te rocken?

Nog het meest van alles bij de Amsterdamse hiphopgroep Osdorp Posse, die een paar weken eerder hun beste album, Afslag Osdorp, heeft uitgebracht. De posse staat vroeg op zaterdagavond in de Charlie. “Ze hadden ons godverdomme in de grote tent moeten zetten”, snoeft frontman Def P aan het begin. Hij moedigt de menigte letterlijk aan de tent af te breken: “Trek een fokking haring uit de grond en laat het kankerplafond instorten!” Security-mensen van het hele terrein worden naar de Charlie geroepen om de orde te bewaken. Def P zal later zeggen dat het “een wonder is” dat er die avond geen doden zijn gevallen.

Maar ook The Prodigy zorgt voor een memorabel concert. De band uit Braintree, Engeland, staat in de Bravo - dan nog een tent schuin achter de Alpha, in een slecht verlicht en dus permanent donker deel van het terrein. “Are you ready to rock”, klinkt het meerdere keren, maar steeds gevolgd door een anti-climax: problemen met de elektriciteit, het concert kan niet beginnen.

Waterfront van The Simple Minds, uit 1983, wordt ingezet als sukkelige pauzemuziek. The Prodigy begint drie keer aan Break and Enter, om drie keer weer vroegtijdig te moeten stoppen. Uiteindelijk lukt het toch, en dan gaat het drietal los.

Affiche 1995

The Riverdales.
Video Rik ’t Jong

Punk beheerst ‘Lowlands’

Op de derde editie van het Lowlands-festival, dit weekeinde in de Flevopolder, regeerde de nieuwe punk-golf. Met steeds een overweldigend grote publieke belangstelling en in alle gedaanten kwam deze elementaire gitaarmuziek aan bod. Maar punk in de zin van ‘rebellerend’ of ‘onaangepast’ zijn Green Day, NOFX, Pennywise, NRA, de Riverdales, Sugar Ray en Sick Of It All niet. Lees verder

Osdorp Posse, Lowlands 1995

Video Marco Stolker

Hollands Dagboek, zondag

Nu is het de beurt aan de televisie, voor een twee uur durende live-verbinding met behulp van de nieuwste computertechnieken. Belangstellenden hebben al weken informatie over het festival kunnen opvragen via internet. Nu kunnen ze ook de camera’s besturen via de telefoon. De VPRO investeert meer dan andere omroepen in digitale technieken en de bijbehorende interactiviteit.

Traditionele journalisten, zoals ik, zetten nogal wat vraagtekens bij het enthousiasme over informatievoorziening zonder tussenkomst van een selecterend en sturend intermediair, maar zeker is dat we uitvindingen niet ongedaan kunnen maken. We moeten ermee leren leven. Lees verder

speaker 1,73 52,- Muntprijs Ticketprijs
Redactie ‘25 jaar Lowlands’
Amanda Kuyper, Peter Zantingh, Len Maessen.
Eindredactie
Paul Steenhuis en Sandra Smallenburg.
Vorm
Koen Smeets.
Techniek
NRC Nieuwe Media Team, Milo Vermeulen en Koen Smeets.
Infographics
Wouter van Dijke, Yordi Dam, Pepijn Barnard en Stef Tervelde.
Beeldredactie
Nicole Robbers en Joyce Siahaya.
Video
Elze van Driel en Nina van Hattum.
Social Media
Jisca Cohen en Luuk Willekens.
Productie
Koen Smeets.
Met dank aan Lowlove.nl.