De Amerikaanse entertainmentreus Disney beëindigt zijn partnerschap met Netflix en komt met een eigen onlinevideodienst. Vanaf 2019 leveren Disney en Pixar geen nieuwe producties meer aan Netflix. Dat maakte Disney dinsdag bekend bij de publicatie van kwartaalcijfers. Vanaf volgend jaar gaat Disney twee eigen streamingdiensten lanceren, voor familiefilms en voor de sportzender ESPN.
Het nieuwe videokanaal betekent niet dat titels als Belle en het Beest, Jungle Boek, Frozen en Peter Pan meteen verdwijnen van Netflix. Disney-films die nu door Netflix worden aangeboden, Marvel-producties en de Star Wars-films blijven daar vooralsnog gewoon te zien. Die contracten lopen nog. Netflix laat in een reactie weten dat alle afspraken die het met Disney heeft buiten de VS blijven staan.
Nieuwe films daarentegen, zoals het vervolg op Frozen, zullen echter niet te zien zijn bij Netflix. Nieuwe producties zullen exclusief bij de nieuwe streamingdienst te zien zijn. Ook de content van de Disney Channel, Disney Junior en Disney XD zal op de nieuwe dienst te zien zijn.
Exclusieve content
Vanaf 2019 moeten Disneys streamingdiensten beschikbaar zijn in de VS. Vervolgens worden deze verder uitgerold over de rest van de wereld. “Al onze Disney- en Pixar-content gaat over naar een betaalde eigen streamingdienst”, zei vicepresident Lowell Singer bij de toelichting van de kwartaalcijfers.
Disney maakte tevens bekend te gaan investeren in eigen exclusieve films en series voor zijn streamingdienst, vergelijkbaar met wat Netflix doet met series onder de noemer Originals.
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/03/chicas-del-cable-1.jpg)
Naast de familiefilmtak komt Disney met een sportkanaal. Dat kanaal wordt gebaseerd op sportzender ESPN, die jaarlijks duizenden (met name Amerikaanse) sportevenementen uitzendt, waaronder de Noord-Amerikaanse basketbal- en honkbalcompetitie en de Grand Slam-tennistoernooien.
Millarworld
Om een eigen streamingdienst op te zetten heeft Disney BAM Technologies overgenomen. Dat bedrijf verzorgt momenteel de streams voor HBO, MLB, NHL en WWE. De waarde van dit bedrijf wordt door AP geschat op 3,75 miljard dollar. Disney had al een aandeel van 33 procent in BamTech en betaalt nu 1,58 miljard dollar voor nog eens 42 procent van de aandelen.
Netflix maakte eerder deze week bekend Millarworld, een uitgever van stripboeken, over te nemen. Millarworld is onder meer bekend van Kick-Ass, The Secret Service en Civil War, die ook allemaal verfilmd zijn. Netflix gaat hier eigen films en series van maken.