Belastingdienst

Ombudsman hekelt harde en ‘ongenuanceerde’ aanpak door fiscus na directe stopzetting van kinderopvangtoeslag

De Belastingdienst heeft 232 gezinnen die kinderopvangtoeslag kregen onevenredig hard aangepakt door de toeslag per direct stop te zetten. Dat concludeert de Nationale Ombudsman in een woensdag verschenen rapport.

De Belastingdienst vermoedde in 2014 misbruik van de regeling, maar volgens de Ombudsman hield de dienst onvoldoende rekening met de ernstige gevolgen voor de groep ouders, terwijl misbruik in de meeste gevallen niet vaststond.

„De Belastingdienst heeft de ouders door deze ongenuanceerde aanpak in een onmogelijke positie, grote financiële problemen en langdurige onzekerheid gebracht”, concludeert Ombudsman Reinier van Zutphen. Niet alleen werd de toeslag direct stopgezet, ook werden ontvangen toeslagen van voorgaande jaren teruggevraagd.

Inmiddels is duidelijk dat er in lang niet alle gevallen sprake was van misbruik van de kinderopvangtoeslag. Bijna alle bezwaren zijn behandeld en 51 procent van de bezwaren is gegrond verklaard. Volgens de Ombudsman waren alle 232 betrokkenen „op voorhand al schuldig verklaard door de kinderopvangtoeslag stop te zetten”. Van Zutphen wil naast een financiële tegemoetkoming ook dat de Belastingdienst excuses maakt aan de getroffen ouders.

De Belastingdienst zegt in een reactie de overlast die mensen hebben ondervonden te betreuren. Tevens zegt de dienst zich in de conclusies te herkennen. De problemen zouden door een andere werkwijze nu niet meer voorkomen. Nu worden gegevens eerst opgevraagd voordat de toeslagen worden stopgezet. Pas daarna volgt een besluit. (NRC)