Stijgende omzet PostNL, vooral uit e-commerce

Met name de omzet van pakketjes uit online verkoop steeg met 4 procent naar 36 procent. Het vervoer van het aantal pakketjes nam met 17 procent toe.

Brievensorteercentrum in Nieuwegein. Foto Jeroen Jumelet / ANP

PostNL is voorzichtiger over de winstverwachting voor komend jaar. De onderneming merkt nu al de gevolgen van de toegenomen concurrentie in de postmarkt.

Dat maakte het concern maandag bekend. Het postbedrijf verwacht dat het onderliggend cash bedrijfsresultaat voor het hele jaar tussen de 220 miljoen en 260 miljoen euro zal uitkomen.

De omzet van PostNL steeg in het tweede kwartaal wel naar 836 miljoen euro, vorig jaar bedroeg deze 824 miljoen. De trend dat het versturen van normale post daalt, zet door met bijna 9 procent. Met name de omzet van pakketjes uit online verkoop steeg met 4 procent naar 36 procent. Het vervoer van het aantal pakketjes nam met 17 procent toe. De onderneming verwacht dat in 2020 al 45 procent van de omzet uit e-commerce zal bestaan.

Het onderliggend cash bedrijfsresultaat zakte iets terug naar 46 miljoen euro, tegen 47 miljoen in 2016. Ter vergelijk: de omzet in het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg 870 miljoen euro, het onderliggend cash bedrijfsresultaat was 50 miljoen. De totale omzet in het eerste half jaar kwam vorig jaar uit op 1,7 miljard euro. De omzet over heel 2016 was 3,4 miljard euro.

Beleggers waren teleurgesteld, de koers van het aandeel daalde na de bekendmaking met 6,8 procent.

PostNL merkt effect besluit ACM

In een persverklaring zegt PostNL dat de maatregelen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) “een grotere negatieve invloed gehad heeft op de resultaten”. De ACM heeft recent bepaald dat PostNL vanaf 1 augustus deze maand ook andere postvervoerders in de 24-uurs bulkpost toegang moet verlenen tot zijn netwerk.

Volgens PostNL is het effect van die uitspraak nu al zichtbaar en vervoeren andere partijen al meer post. Het concern herhaalt dan ook niet blij te zijn met het besluit van de ACM. PostNL vindt dat de regelgeving niet aansluit op de krimpende postmarkt en wil dat minister Kamp van Economische Zaken ingrijpt.

De ACM deed eerder een inval bij PostNL omdat het mogelijk misbruik maakte van zijn marktpositie als enige particuliere postbezorger. Met inkomsten uit de particuliere markt zou PostNL door lage prijzen te bieden, hebben geconcurreerd op de zakelijke markt.